سبز شدن قلب زمین با الزام برچسب دار شدن لباس ها در فرانسه
از سال آینده، تمام لباسهایی که در فرانسه فروخته میشوند، باید دارای برچسب حاوی اطلاعاتی در مورد تأثیر دقیق لباس بر روی آب و هوا باشند. پیش بینی می شود مقررات مشابهی تا سال ۲۰۲۶ در اتحادیه اروپا اجرایی میشود.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، قانون فوق میتواند به این معنا باشد که برندهای پوشاک مجبور خواهند بود بسیاری از اطلاعات را به گوش عموم برسانند: مواد خام کجا و چگونه رشد کردهاند، برای رنگ آمیزی آن از چه موادی استفاده شده است، انرژی کارخانه با انرژی خورشیدی تأمین شده یا زغال سنگ.
آژانس تغییرات زیست محیطی فرانسه (Ademe) بر روی این موضوع کار میکند و اطلاعرسانی کرده که برچسب حاصل برای مصرفکنندگان چگونه می تواند باشد. اروان اوترت، یکی از هماهنگکنندگان Ademe، به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیام قانون واضح است و اجباری خواهد شد، بنابراین برندها باید آماده شوند که محصولات خود را قابل ردیابی کنند و جمعآوری اطلاعات را سازماندهی کنند.
طبق گزارش سازمان ملل، صنعت مد مسئول ۱۰ درصد انتشار کربن در جهان است. همچنین مسئول مقدار قابل توجهی از مصرف آب و هدر رفتن آن است. فعالان می گویند برچسب زدن روس محصولات، می تواند تأثیرات زیست محیطی را تا حد زیادی کاهش دهد.
Victoire Satto از The Good Goods، یک آژانس رسانه ای متمرکز بر پایداری، گفت: “این قانون، برندهای پوشاک را مجبور میکند تا شفاف تر رفتار کنند. همچنین اطلاعات تولید را به صورت دقیق جمع آوری کرده و روابط بلندمدت با تامین کنندگان خود ایجاد کنند.
او افزود: “در حال حاضر، به نظر می رسد که انجام این قانون بی نهایت پیچیده است.” اما ما شاهد اعمال آن در سایر صنایع مانند مراقبت های پزشکی بودهایم.
لازم به ذکر است که ارائه ای در کنفرانس نساجی پریمیر ویژن (نمایشگاه پارچه و مد فرانسه) در پاریس، فرایندهای جدیدی مانند دباغی غیرسمی چرم، رنگ های ساخته شده از میوه ها و ضایعات را به نمایش گذاشت. در این کنفرانس، آریان بیگوت؛ دستیار مدیر مد پریمیر ویژن، گفت که کلید پایداری استفاده از پارچه مناسب برای لباس است.
این بدان معناست که پارچه های مصنوعی و نفتی همچنان جایگاه خود را خواهند داشت، او گفت: “یک پارچه مصنوعی قوی با عمر بسیار طولانی ممکن است برای اهداف خاصی مناسب باشد، مانند یک لباس بیش از حد که نیاز به شستشوی زیادی ندارد.”
بنابراین دشوار است که همه آن مبادلات را در یک برچسب ساده روی یک لباس به تصویر بکشید. بیگوت می گوید: «این خیلی پیچیده است. “اما ما باید این کار را راه اندازی کنیم».