دانشجوی دانشگاه ساسکاچوان کانادا از ابزارهای دیجیتالی برای تحقیق درباره مد بریتانیا در قرن نوزدهم استفاده می کند
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه ساسکاچوان کانادا(USask) مد بریتانیای قرن ۱۹ را به نمایش می گذارد و از ابزارهای دیجیتال برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد زمینه های تاریخی و اجتماعی مرتبط با مواد لباس استفاده می کند.
پروژه آنلاین، قطعه به قطعه، توسط دانشجوی کالج هنر و علم سام هاکربی برای یک دوره تاریخ دیجیتال که توسط دکتر جیم کلیفورد (دکترا) در ترم زمستان تدریس می شود، انجام شد.
هاکربی گفت: «دلیلی که من واقعاً می خواستم این پروژه را انجام دهم این بود که شکافی در بین گفتمان و تاریخ وجود دارد.
این تمرکز روی زیبایی شناسی لباس و تغییر آن در طول زمان است، اما تاریخچه زیادی در پس خود لباس وجود دارد – مانند اینکه بفهمیم چه کسی آنها را ساخته است، آن قطعات از کجا آمده اند. برای من، این به همان اندازه مهم است که بررسی کنم که چگونه آنها در طول زمان تغییر کردند. ما نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که ۸۸ درصد پنبه انگلستان از مزارع برده در قاره آمریکا به دست آمده است.
سم هاکربی در حال تحصیل در رشته تاریخ و هنر استودیویی است.
هاکربی که به تازگی سال سوم تحصیل خود را در دانشگاه ساسکاچوان به پایان رسانده است، در حال تحصیل در رشته تاریخ و هنر استودیویی است. او برای پروژه HIST 396.3: Digital History به دلیل علاقه دیرینه اش به مد و پس از خواندن یک پست وبلاگ در مورد لباس های کانادایی در همان دوره، تحقیق درباره لباس انگلیسی قرن نوزدهم را برای پروژه خود انتخاب کرد.
یکی از چیزهایی که هاکربی در تحقیقات خود بسیار جالب یافت، یادگیری در مورد کلاه هایی بود که توسط زنان بریتانیایی استفاده می شد و با پرندگان تزئین شده بود – یک بیانیه مد که با تغییرات دیگری که در آن زمان رخ می داد مرتبط بود.
او گفت: “جالب است که ببینیم ریشه های حفظ پرندگان از اواسط دهه ۱۸۰۰ شروع می شود.”
هاکربی در مقدمهاش بر قطعه به قطعه نوشت که مد در خلاء ایجاد نمیشود و لباسها چیزی بیش از یک ثبت بصری از آنچه مردم دوست داشتند و در چه زمانی بوده اند هستند . او در مصاحبهای خاطرنشان کرد که پیشفرض تاریخ فرهنگ مادی این است که اشیایی که انسان خلق میکند و با آنها تعامل میکند، محصول جامعه ماست.
اگر شما بررسی کنید که لباس از کجا آمده و چه کسی آن را ساخته است، ما تعداد زیادی از ارتباطات را باز میکنیم – و من در پروژهام، صادقانه بگویم، فقط تعداد انگشت شماری از احتمالات را وارد کردم.
در کلاس تاریخ دیجیتال کلیفورد، دانشآموزان کاربرد فناوریهای جدید و نوظهور را در مطالعه تاریخ بررسی کردند. برای مثال، هاکربی از ArcGIS StoryMaps برای ایجاد یک نمایشگاه دیجیتالی از قطعات مد بریتانیایی قرن ۱۹ استفاده کرد. او اکنون تابستان امسال به عنوان دستیار تحقیقاتی با کلیفورد کار خواهد کرد و در نظر دارد پروژه خود را در پایان نامه کارشناسی ارشد آینده بررسی کند.
کلیفورد گفت: «قطعه به قطعه یک وب سایت واقعاً تأثیرگذار است.با یک سایت بصری خیره کننده با تحلیل تاریخی واقعا قوی مطابقت دارد. او بر شیفتگی مردم نسبت به مد قرن نوزدهم استوار است، اما بازدیدکنندگان را تشویق میکند تا جنبهای متفاوت از این آثار فرهنگی را در نظر بگیرند. چگونه مد زنان طبقه بالای بریتانیا را به زنجیرههای تامین جهانی، فناوری جدید، بردهداری و کاهش جمعیت نهنگ مرتبط کرد؟»
همراه با بحث در مورد تاریخ دیجیتال و تکامل مداوم آن، دوره کلیفورد دانشجویان را با متن کاوی، سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) و توسعه وب سایت های تاریخی آشنا کرد. همچنین بررسی کرد که چگونه آرشیوهای دیجیتال در حال تغییر نحوه حفظ و تحقیق تاریخ توسط محققان است. همچنین فرصتی برای دانشآموزان فراهم شد تا تجربه عملی با طیف گستردهای از مهارتهای دیجیتال به دست آورند و از این روشهای جدید برای توسعه یک پروژه تاریخ دیجیتال نهایی استفاده کنند.
دکتر جیم کلیفورد (PhD) یکی از اعضای هیئت علمی گروه تاریخ است که با آزمایشگاه GIS تاریخی کار می کند.
گفت: «ابزارهای دیجیتال روشهای تحقیقاتی جدید و راههای جدیدی برای انتقال تاریخ به مردم ارائه میکنند. ما میتوانیم از ابزارهای متنکاوی برای کاوش میلیونها صفحه از اسناد دیجیتالی شده قرن نوزدهم یا نرمافزار GIS برای ردیابی رشد شهرها یا حرکت پلیسهای سواره شمال غرب در دهه ۱۸۸۰ استفاده کنیم. اینترنت همچنین ابزارهایی را در اختیار ما قرار می دهد تا تاریخ را از طریق وبلاگ ها، پادکست ها، ویدیوها یا وب سایت های تعاملی به اشتراک بگذاریم.
کلیفورد گفت که تحت تأثیر کیفیت پروژههای تحقیقاتی تکمیلشده توسط هاکربی و همکلاسیهایش در HIST 396 قرار گرفته است. او خاطرنشان کرد که دانشجویان ساسکاچوان دو سال سختی را به دلیل همهگیری جهانی کووید-۱۹ پشت سر گذاشتهاند، اما آنها به تولید با کیفیت بالا ادامه دادهاند.
او گفت: “سام و همکلاسی هایش انعطاف پذیری باورنکردنی از خود نشان دادند.” “بیشتر آنها پروژه های خارق العاده ای تولید کردند که برابر با تمام دفعاتی بود که من در این کلاس قبل از همه گیری تدریس می کردم.”