به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، در این مراسم ابوالقاسم شیرازی به عنوان ریاست اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و جمعی از مسئولان کشور نیز حضور داشتند.
متن سخنان آقای یوسفیفر به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و احترام خدمت رهبر معظم انقلاب و همچنین تلاشگران عرصه تولید و صنعت ایران
اینجانب مهدی یوسفیفر، مؤسس شرکت نوینچرم و برآمده از آوردگاههای ورزش ملی کشورمان، کشتی و نماینده صنوف مرتبط با صنعت پوشاک، با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه تولید و فروش محصولات چرمی، با ایجاد اشتغال برای حدود ۱۵۰۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم، عضو کوچکی از زنجیره ارزش صنعت نساجی، پوشاک، چرم، کیف، کفش و صنوف وابسته هستم.
در دنیای امروز، صنایع نامبرده به دلیل تأمین نیازهای اولیه بشر، میزان اشتغالزایی و ارزش افزوده بسیار بالا، مورد توجه ویژه قرار دارند. شایسته است که در کشور ما نیز از حیث تسهیل مقررات و اصلاح فضای کسب و کار، نگاه اختصاصی به آن شود و حتی ظرفیت یک معاونت وزارتخانه را به آن اختصاص داد.
اندازه بازار جهانی صنعت پوشاک، سالانه بیش از ۳۰۰۰ میلیارد دلار، معادل ۳درصد کل تولید ناخالص جهانی بوده و پنجمین صنعت اشتغالزای جهان میباشد. در کشور عزیزمان، حدود ۶۵۰ هزار نفر در این صنعت فعالیت ینمایند و ارزش بازار آن تقریباً ۱۶ میلیارد دلار است. در عین حال، ارزش افزوده پوشاک، ۵/۲ برابر ارزش افزوده نساجی است و میزان اشتغالزایی بخش پوشاک، ۵ برابر بخش نساجی، و ۳۱ برابر تولید پنبه میباشد. اما فقدان تعادل در نرخ تعرفههای ورود مواد اولیه و مشوقهای صادرات محصول نهایی، عملاً موجب حمایت کمتر از تولیدکنندگان این محصولات که اشتغالزاتر و با ارزشتر است، میشود.
پس از تصمیم بسیار مهم حضرتعالی در خصوص ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، موجی از امیدواری در میان تولیدکنندگان داخلی ایجاد گردید و البته که باید در اینجا تشکر ویژهای نیز از هموطنان عزیزمان داشته باشم که با خرید محصولات ایرانی، رشد و ارتقای این صنعت را سبب شدند که در پی آن، برای اولین بار، سهم فروش از سهم تولید سبقت گرفت و تولیدکنندگان، به فکر ارتقای سرمایههای انسانی و کیفیت محصولات، تقویت زیرساختها و بهروزرسانی ماشینآلات خود افتادند.
برای موفقیت در بازار ۸۳ میلیونی داخلی، باید نواقص اجرایی و مدیریتی را شناسایی و برطرف کرد. همچنین، بازیابی ارزش پول ملی و کاهش تورم، مستلزم درک دقیق نیاز مصرفکنندگان و حمایت همهجانبه از تولیدکنندگان است.
برای حمایت از تولیدات داخلی که در آن، جوانان نقش اصلی را بر عهده دارند، نگاه ۳۶۰ درجه لازم است. همچنین، بهرهبردن از طراحان مجرب، جهت نوآوری با تکیه بر ویژگیهای دینی، فرهنگی و بومی و استفاده از ویترینهای زیبا و رنگهای متنوع، علاوه بر ترویج نشاط و امید در جامعه، میتواند موجب گشایش بازارهای جدید به روی کشور باشد.
مسیر رسیدن به بازارهای بینالمللی، موفقیت در بازار داخلی است. هر مقدار تلاش شود که مشتریان، نیازهای خود را از بازار داخل تهیه نمایند، ارز کمتری از کشور خارج شده و گویا نوعی صادرات روی داده است.
در فضای بهشدت رقابتی جهان که فرصتها بسیار زودگذر است، ایران با داشتن مواد اولیه بسیار، سرمایههای انسانی جوان و متخصص، انرژی فراوان و مزایای جغرافیایی، میتواند ضمن تأمین نیاز داخلی در صنعت پوشاک و جلوگیری از خروج ارز، ظرف پنج سال، به عنوان پایتخت تولید و صادرات پوشاک و کفش غرب آسیا مطرح و ضمن تسخیر بازار ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه که در عین اشتراکات فرهنگی و مذهبی، اقتصادی نفتمحور و مصرفگرا دارند، سود سرشار ارزی نصیب کشور کند.
باید توجه داشت که برای ایجاد یک شغل در صنایع بالادستی، به بیش از یک میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز است؛ جایی که تکنولوژی و رباتها، هر روز نقش انسانها را کمرنگ و اشتغال آنها را تهدید میکنند. پس در چه جایی بهتر از صنایع پاییندستی، مانند صنعت پوشاک، سرمایهگذاری شود که با کمتر از ۵۰ میلیون تومان میشود یک شغل ایجاد نمود.
میتوان بررسی کرد که در شرایط تحریم، سرمایهگذاری کلان با اشتغالزایی پایین، اولویت کشور است؟ یا سرمایهگذاری اندک با اشتغالزایی بالا؟
آیا قوانین کشور ما، برای تشویق تولیدکننده به تکمیل زنجیره ارزش، کارساز بوده است؟ قوانین پراهمیتی همچون قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار، پس از ابلاغ، از ادارهای به اداره دیگر و بر مبنای تفسیر افراد، اولویت و کارکرد خود را از دست میدهند. لذا برای حفظ شأن و منزلت کارآفرینان و تسریع در حل مشکلات این عزیزان، جای خالی مرکزی که آگاه به قوانین است، در دورترین ادارهجات دولتی، احساس میشود.
در کشورهای توسعهیافته، هر قدر میزان اشتغالزایی یک بنگاه، کمتر و مواد صادراتی آن خامتر و میزان آلایندگی محیطزیست در اثر فعالیتهای آن، بیشتر باشد؛ تعرفههای گمرکی و مالیاتی، به صورت تصاعدی افزایش مییابد؛ به طوری که انگیزه صادرکننده را برای تکمیل زنجیره، بالا میبرد.
در پایان، درخواستهایی را به عنوان نماینده صنعت نساجی، پوشاک و چرم به عرض میرسانم:
۱- به منظور تقویت زیرساختها و رشد این صنعت و جذب سرمایهگذاران، تعلیق ۵ ساله مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد تولیدکنندگان زنجیره ارزش نساجی، پوشاک، کیف، کفش و چرم اعمال شود.
۲- کاهش نرخ بیمه این صنعت از ۳۰درصد فعلی که ویژه صنایع بزرگ و سرمایهبر همانند خودروسازی و پتروشیمی است، به ۱۰درصد.
۳- با توجه به اینکه پوشاک، نماد فرهنگها و تمدنها است و سابقه ایران در پوشاک به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمیگردد و در حالی که هفتههای مد در شهرهای مهم دنیا، هر ساله مروج آخرین تحولات در این صنعت با محوریت فرهنگ غرب هستند؛ درخواست مینمایم که جهت مقابله با این هجمه فرهنگی، و با تمرکز بر نوآوری و طراحی و استفاده از متخصصین فن، هفته مد ایرانی-اسلامی تهران با برپایی نمایش عمومی و اختصاصی پوشاک، منطبق با شئونات اسلامی، جهت جلوگیری از ترویج فرهنگ غرب و غریبه، هر ساله برگزار شود.
۴- یکی از روشها برای کاهش بهای تمام شده، حرکت به سمت تولید بدون کارخانه است. صنعت پوشاک، کیف و کفش بسیار مستعد بهرهگیری از این ظرفیت برای مشاغل خانگی، بهخصوص اشتغال معلولین و زنان سرپرست خانوار بدون توجه به میزان تحصیلات و صرفاً با یک آموزش ساده میباشد که توجه ویژه مسئولان را میطلبد.
۵- نامها و نشانهای تجاری، وظیفه سنگین اعتمادسازی بین بخش تولید و مشتریان را بر عهده دارند. بنابراین درخواست میشود که نهادهای مرتبط و بانک مرکزی، نسبت به ارزشگذاری نامها و نشانهای تجاری اقدام نمایند تا بتوان از آن ارزشگذاری به عنوان سرمایه نامشهود، جهت وثیقه در اخذ تسهیلات، بهرهمند شد.
۶- کسب و کار در دنیای امروز، از مفهوم “مشتری راضی” گذر کرده و بر “مشتری مشعوف” تأکید دارد. در تعریف مترقی کیفیت، به آنچه “مطلوبیت مشتری” است، اشاره میشود. در سخنان و منش بزرگان دین و در فقه اسلامی نیز، اهمیت مشتریمداری، نمایان است. لذا تقاضا دارم، در صورت صلاحدید، یکی از سالهای آتی، به نام “مشتریمداری و تکریم ارباب رجوع” مزین شود.
نهایتاً مراتب سپاس و قدردانی خود را از حضرتعالی که همواره حامی تولیدکنندگان بودهاید، از حیث تخصیص وقت و توجه به عرایض اینجانب، ابراز میدارم و نیز از صنعتگران عزیز کشور که سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند، صمیمانه سپاسگزارم.
همچنین در محضر حضرتعالی، جا دارد که از وزارت صمت و کلیه اتحادیهها، انجمنها، تشکلها و کارخانجات چرمسازی و البته همکاران مهربان و متخصص خود در نوینچرم، تشکر ویژه داشته باشم.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
والسلام