فرآیندهای آموزشی بر مدار تقاضای بازار نیستند
مدیرکل کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفهای شیراز با بیان اینکه در زمینه آموزش پوشاک نیازمند اصلاحاتی هستیم، گفت: فرآیندهای آموزشی بر مدار تقاضای بازار و منطبق بر فرصتهای شغلی نیستند.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای استان فارس؛ سید علی موسوی شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح کنسرسیوم صنایع خودرو، صنایع شیمیایی، مکانیک و پوشاک که به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس برگزار شد با اشاره به برخی مدلهای نظام آموزشهای فنی و مهارتی اظهار کرد: می خواهیم در حوزه نظام آموزش واقعیت های موجود را ارائه داده و بر اساس آنها به آسیب شناسی نقصهای موجود بپردازیم.
مدیرکل کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: امروز شاید در دانشگاه ها و همایشهایی که برگزار میشود به بازگویی نکات مثبت بسنده کنیم. اما واقعیت آن است که زمانی می توانیم یکدیگر را تشویق کنیم که آموزش های فنی و حرفه ای در رشد تولید ناخالص استان و اقتصاد کشور اثر مطلوبی داشته باشد.
وی با تأکید بر کاهش معضلات اجتماعی بواسطه رشد آموزش فنی و حرفه ای و در نتیجه اشتغالزایی بیشتر اظهار داشت: ما در زمینه آموزش نیازمند اصلاحاتی بودیم اما این اصلاح در نظام آموزش عالی صورت نگرفت و فقط در نظام آموزش و پرورش تا حدودی انجام شد. البته این روند هم چندان مثبت نبوده است. چرا که فرآیندهای آموزشی همچنان بر مدار تقاضای بازار و منطبق بر فرصت های شغلی نیستند.
موسوی اظهار داشت: امروز دانشگاههای نسل پنجم در دنیا خودشان به شغل تبدیل شده اند و یکی از فاکتورهای تعیین رنکینگ ها در جهان، اشتغالزایی و تعداد فارغ التحصیلانی است که وارد فرصت های شغلی شده اند و تمام تلاش آنها این است که فارغ التحصیلان آنها سر کار بروند.
تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه های صنعتی
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس نیز از تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه های صنعتی با هدف شناسایی توانمندی ها و قابلیت های استان و پرورش استعدادها خبر داد و گفت: در پرتو تعامل و همکاری های فرادستگاهی به این نتیجه خواهیم رسید که در دانشگاه چه رشته هایی را برای تحصیل و دانش افزایی جوانان ایجاد کنیم.
محمد جامعی با بیان این که همگرایی دانشگاه فنی و حرفه ای و بخش های صنعتی به توسعه و پیشرفت کشور خواهد انجامید اظهار داشت: تلاش های زیادی انجام شد تا مرکز رشد مهارتی با مجوز وزارت علوم تاسیس شده و آغاز بکار کند.
این مقام عالی آموزشی استان فارس یکی از اهداف مرکز رشد مهارتی را استعدادیابی معرفی کرد و افزود: بسیاری از ایده ها و نوآوری ها به دلیل اینکه در پرورش و بازاریابی آنها غفلت صورت می گیرند، تاثیرگذاری خود را از دست داده و به فراموشی سپرده می شوند. در حالی که در پرتو ایده های خلاقانه و نوآورانه می توان درآمد ناخالص ملی را ارتقا داد و از سرخوردگی افراد مستعد و افزایش آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.
جامعی گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای استان از مدیران صنایع درخواست دارد تا متخصصان و استادکاران را به ما معرفی کند تا از حضور این اساتید به منظور دانش افزایی و مهارت افزایی جوانان استفاده کنیم.
تلاش برای تحقق ارتباط بین صنعت و دانشگاه
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی فارس هم با بیان اینکه تحقق ارتباط بین صنعت و دانشگاه از اولویتهای اصلی این شرکت است گفت: با انعقاد تفاهم نامه با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی فارس، به دنبال این هدف مهم هستیم.
سید مصطفی هاشمی به ظرفیتهای مهم آموزش کاربردی در دانشگاه فنی و حرفهای استان اشاره و گفت: قطعا در قالب اجرای این تفاهم نامه از ظرفیتهای موجود در این دانشگاه برای کمک به ارتقای فنی واحدهای صنعتی و کمک به تأمین نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده برای واحدهای صنعتی استفاده میکنیم و افزایش سطح همکاریها از برنامههای آینده ما خواهد بود.
در این جلسه تفاهم نامه همکاری بین شرکت شهرکهای صنعتی فارس و دانشگاه فنی و حرفه ای فارس به منظور تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و توسعه پژوهشهای کاربردی در راستای رفع مشکلات صنایع منعقد شد.
در این تفاهم نامه که به امضای محمد جامعی رییس دانشگاه فنی وحرفهای استان و سید مصطفی هاشمی مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی فارس رسید بر همکاری مشترک طرفین در زمینه امور آموزشی، پژوهشی، تحقیقات کاربردی، اجرایی و مدیریتی، ارتقای بهره وری و رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط استان فارس تاکید شده است.