چادر همانند کتاب کالای فرهنگی تلقی شود
رئیس شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه چادر همانند کتاب باید کالای فرهنگی تلقی شود، گفت: ما معتقدیم چادر بخش مهمی از پوشش اجتماعی است و باید به عنوان کالای فرهنگی و صنایع فرهنگی قلمداد شود.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا به نقل از شبستان، مجید امامی درباره سیاستهای حوزه مد و لباس و پوشاک در شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: ما معتقدیم چادر بخش مهمی از پوشش اجتماعی است و باید به عنوان کالای فرهنگی و صنایع فرهنگی قلمداد شود، همان طوری که کتاب کالای فرهنگی و صنایع فرهنگی قلمداد میشود و تولید و توزیع و خریدش مالیات ندارد.
وی گفت: سیاست قطعی ما حمایت از پوشاک نوجوان دخترانه و پسرانه است که بتواند شخصیتها و عناصر (اِلِمان ها) و نمادهای ایرانی اسلامی را با ذائقه جوانان و نوجوانان تولید کند و به طور مشخص برای پسران منظورمان تولید تی شرت است.
مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس با انتقاد از اینکه در کشور نام و نشانهای معدودی در عرصه پوشاک شخصیت محور ایرانی اسلامی داریم، افزود:در کشور ما هنوز حتی الفاظ یا حروف فارسی روی لباس به عنوان یک امر زیبا قلمداد نمیشود. چگونه است که نوشتن یک حرف انگلیسی تی شرت را زیبا میکند و یک کلمه فارسی این اتفاق در موردش نمیافتد؟ مثلا ما همین اخیرا یک تولیدکنندهای داشتیم که آمده بود بر اساس شخصیت شهید سلیمانی، تی شرت تولید کرده بود، ما باید امکان سنجی و بررسی کنیم ببینیم اینها چقدر میتوانند موفق باشند.
رییس شورای فرهنگ عمومی درباره استفاده از ظرفیتهای نمادهای در پوشاک اقوام ایرانی در تولید پوشاک گفت: چرا برای تولید پوشاک از عناصر (المان)هایی که در پوشاک و البسه محلی کردی، لری، عربی، بوشهری و حوزه خلیج فارس وجود دارد استفاده نمیشود. اِلِمانهایی که دوخته میشده، ولی الان نمیشود آنها را دوخت، ولی میشود آنها را بر روی پارچه، شال، مانتو و … چاپ کرد. این مسئله به طور جدی در شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس مورد نظر ماست.
مسئول کار گروه ساماندهی مد و لباس درباره حمایت این کارگروه از تولید کنندگانی که با عناصر (المان)های ایرانی و اسلامی لباس تولید میکنند، اظهار داشت: بهترین حمایت ما جشنواره مد و لباس فجر تهران است که در تیر برگزار میشود. ما حتی حاضریم به این ویژند (برند)ها غرفه رایگان بدهیم که بیایند معرفی کنند به مردم که ما تی شرتی داریم که بر روی آن المانهای ایرانی اسلامی است، مانتویی داریم که سرآستین و یقه ایرانی دارد یا حتی در حوزه چاپ روی پارچه، اینها همه بخشی از حوزه صنایع فرهنگی است.
امامی با اشاره به اینکه کسی که فرهنگ را روی لباس بازتولید میکند محصول اش را یک کالای فرهنگی میدانیم، گفت: متاسفانه چادر به عنوان پوشش حداکثری کالای فرهنگی قلمداد نشده و این محل انتقاد ماست که چرا دوستان ما در نظام صنعت و بانکی و مالیاتی پیش از این برای کالای فرهنگی چادر اقدامی نکرده اند، ولی ما امید داریم در دوره جدید بتوانیم در قالب یک طرحی این قضیه را در مجلس پیگیری کنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به این سئوال که کارگروه با توجه به اینکه نمایشگاه مد و لباس فجر در پیش است چه حمایتی از تولیدکنندگان پوشاک که از المانهای ایرانی اسلامی استفاده میکند دارد؟ گفت: ما از طریق حضور در جشنواره ها، در بستر و سکوی رایگان فروش، در گردش سرمایه و از طریق معرفی به وزارت صمت و تحریک به خرید از تولید کنندگان پوشاک حمایت میکنیم، یعنی ما در شبکه خریدی که داریم در نظام بانکی راه اندازی میکنیم ویژند (برند)هایی را در شبکه بانکی معرفی و در شبکه خرید وارد میکنیم که ایرانی اسلامی باشند و آن شبکه خرید مهمترین حمایت است، یعنی در آن شبکه خرید شما مرتب میتوانید از تخفیف و حمایت برخوردار باشید.