برند پِپا حدود دو دهه است که در حوزه پوشاک فعالیت خود را آغاز کرده و در رسته پوشاک مردانه توانسته مخاطبان جوان بسیاری را به خود جذب کند. در ادامه گفتوگوی خبرنگار ایرتانا با مدیر جوان این برند را میخوانید.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، پیمان پاکزاد در خصوص فعالیت برند پیپا گفت: ما در حوزه پوشاک مردانه و کژوال فعالیت داریم و حدود ۷۰ کارگر در کارگاه تولیدی ما فعالیت میکنند و در ماه حدود ۱۵ هزار تیراژ تولید داریم و تولیدات ما برای مصرف بازار داخلی است. البته من قبل از اینکه در ایران تولید کنیم، در ترکیه محصولات خود را تولید میکردیم. ولی بعد تولیدات خود را به داخل ایران آوردیم و کالایی که ما تولید میکنیم مشابه کالای خارجی است. در حقیقت کمک به فروش محصولات با کیفیت ایرانی مانند مبارزه با قاچاق کالا است.
وی از نوسانات قیمت ارز در سالهای اخیر و تأثیر آن در تولید گفت: ما تعدیل نیرو نداشتیم، اما تولید ما نیز دچار مشکلاتی شد. وضعیت تولید ما در سال ۹۷ و قبل از کرونا خوب بود. البته تعطیلیها و بسته بودن بازارها به ما لطمه زد. زمانی که دلار گران شد، به دلیل گران شدن کالای خارجی تعداد واردات کالا و محصول نهایی کاهش پیدا کرد. از اینرو وضعیت بازار برای ما تولیدکننده داخلی بهتر شد و مشکل اصلی ما امروز فقط مواد اولیه است.
وی درخصوص حمایتهای دولت گفت: هیچ حمایت خاصی از نظر تسهیلات نشده است حتی در بحث مالیات نیز معافیتی شامل ما نشد و به طور مثال در شرایط کرونایی برای سه ماه عملکرد در سال ۹۸ ، ۳۰۰ میلیون تومان مالیات تعیین شده است، در حالی که ما این میزان درآمد نداشتیم و دارایی و بیمه به جای آنکه حامی ما باشند، روبروی ما قرار گرفتند و هیچ مشوقی نیز به ما نمیدهند.
پیمان پاکزاد افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه و عدم نظارت در این بخش را یکی از معضلات مهم دانست و تصریح کرد: متأسفانه واردات مواد اولیه هیچ نظم و وضعیت درستی ندارد و مشخص نیست چرا مثلاً مواد اولیهای که با دو دلار وارد میشود با چه قیمتی فروخته میشود و سود یک کالا را بیشتر از آنکه به جیب تولیدکننده برسد به جیب بازار واریز شده است. مثلاً پارچه اولیه ۴۰ هزار تومانی را ۹۰ هزار تومان میفروشند. از نگاه دولت تولیدکننده پوشاک یعنی کسی که از وزارت صنایع، جواز دولتی دارد در حالی که ۸۰ درصد پوشاک کشور را تولیدیهای صنفی تولید میکنند نه تولیدکنندگان صنعتی و متأسفانه بیشترین امتیازات را دولت به تولیدکنندگان صنعتی میدهد. در حالی که تولیدکنندگان صنعتی انعطاف پایینتری دارند. به همین دلیل بیشتر مردم از تولیدکنندگان صنفی محصولات خود را میخرند. اما هیچ نگاه مشخصی از طرف دولت برای حمایت از تولیدکنندگان صنفی وجود ندارد. مشکل دیگر بحث کالای قاچاق است، مبارزه با ورود کالای قاچاق فقط با بگیر و ببند و کارهای قضایی به نتیجه نمیرسد بلکه دولت باید به دلایل قاچاق بپردازد که یکی از دلایل اصلی قاچاق کالا عدم ورود مواد اولیه به میزان کافی با قیمت مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. وقتی تولیدکننده داخلی کالای داخلی گران تولید کند مجبور است گران بفروشد و مشتری نیز به جای کالای گران به دنبال کالای ارزان است.
وی برگزاری نمایشگاه تهران مدکس را بسیار مطلوب قلمداد کرد و گفت: نمایشگاهها باید به صورت تخصصی برگزار شود و باید فضایی را برای برندینگ تولیدکنندگان و همچنین بخشهای مختلف تولید پوشاک با یکدیگر آشنا شوند و همچنین تلاش کنند که مردم باور کنند کالای ایرانی بسیار باکیفیت و ارزشمند است به شکلی که تولیدکننده داخلی برای فروش کالای خود دیگر مجبور نباشد از برندهای خارجی استفاده کند و این نمایشگاه باید باورپذیری به کالای ایرانی را در عموم بالا ببرد. به همین دلیل باید این نمایشگاهها ادامهدار باشد و فضای ثابتی را به آن اختصاص بدهند.
در پایان وی اضافه کرد: باید از آقای ابوالقاسم شیرازی و اتحادیه پوشاک تشکر کنم که تلاش خود را کردند و حمایت خوبی از ما انجام دادند تا مشکلات ما در بحث تولید حل شود و حتی در این راه بیشتر از توانشان زحمت کشیدند و ای کاش این نگاه را دستگا ههای دولتی به صورت جامع داشتند.