سهام برند نایکی به دلیل موجودی بیش از حد، سقوط خواهد کرد !
بزرگترین برند کفش ورزشی دنیا یعنی نایکی، اواخر سپتامبر اعلام کرد که موجودی آن با افزایش ۴۴ درصدی به ۹.۷ میلیارد دلار رسیده که ناشی از ادامه مشکلات زنجیره تامین است.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، برند نایکی بیان داشت که علیرغم مشکلات زنجیره تأمین و همچنین کاهش فروش در چین بزرگ (سومین بازار بزرگ این برند از نظر درآمد)، سه ماهه اول مالی قوی در سال ۲۰۲۲ داشته است. درآمد سه ماهه اول نایکی با افزایش ۴ درصدی به ۱۲.۶۹ میلیارد دلار رسید که بالاتر از برآوردها بود.
اما سهام نایکی اواخر سپتامبر (اوایل مهرماه) بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد، زیرا موجودی محصولات بیش از اندازه بود و شرکت نیز اقداماتی که برای کاهش موجودی برنامهریزی کرده است را توضیح داد.
نایکی و سایر خردهفروشان با مشکلات زنجیره تأمین مانند افزایش زمان و هزینه های حمل و نقل و اختلالات بسته شدن فروشگاههای در ارتباط با کووید مواجه بوده اند که این علل سبب کاهش فروش شده است.
همچنین نحوه عملکرد نایکی در سه ماهه اول مالی خود بر اساس نظرسنجی از تحلیلگران توسط Refinitiv نشان میدهد که درآمد آن ۱۲.۶۹ میلیارد دلار در مقابل ۱۲.۲۷ میلیارد دلار مورد انتظار بوده است.
با افزایش زمان تحویل و تقاضای مصرفکنندگان در سال جاری، خرده فروشان با سفارش موجودی زودتر از حد معمول اقدام کردند. به گفته متیو فرند، مدیر مالی نایک، علت افزایش موجودیها به دلیل این بود که مشکلات حمل و نقل به خردهفروشیها بهبود یافت و درنیته زودتر از حد معمول به دست خردهفروشیها رسیدند.
فرند همچنین تصریح کرد: ما با درجه جدیدی از پیچیدگی مواجه هستیم.
مدیران نایکی نیز اعلام کردند که موجودی این شرکت تنها در امریکای شمالی نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد رشد داشته است که نشان دهنده ترکیبی از تحویل دیرهنگام در دو فصل گذشته و سفارشهای زودهنگام تعطیلات است که اکنون برنامهریزی شده است تا زودتر از زمان به دست سفارشدهندگان برسد.
نایکی گزارش داد که درآمد خالص برای دوره سه ماهه منتهی به ۳۱ آگوست با ۲۲ درصد کاهش به ۱.۵ میلیارد دلار یا ۹۳ سنت به ازای هر سهم، در مقایسه با ۱.۸۷ میلیارد دلار یا ۱.۱۸ دلار به ازای هر سهم، در سال گذشته کاهش یافت.
درآمد در این دوره با ۴ درصد افزایش به ۱۲.۷ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۲.۲ میلیارد دلار در سال قبل رسید.
اخیراً، نایکی استراتژی خود را تغییر داده است و به دنبال فروش کفشهای کتانی و سایر کالاهای خود به طور مستقیم به مشتریان و کاهش میزان فروش توسط شرکای عمده فروشی مانند Foot Locker است. این شرکت اعلام کرد که فروش مستقیم آن با ۸ درصد افزایش به ۵.۱ میلیارد دلار و فروش دیجیتالی آن تا ۱۶ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر، عمده فروشی نایکی نیز ۱٪ افزایش یافته است.
نایکی در سه ماهه اول مالی خود اعلام کرد موجودی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۴۴ درصد افزایش به ۹.۷ میلیارد دلار در ترازنامه خود رسیده است که به گفته این شرکت ناشی از مشکلات زنجیره تامین بوده و تا حدی با تقاضای قوی مصرف کننده جبران شده است.
مجموع فروش این شرکت در سال ۲۰۲۲ در چین ۱۶ درصد کاهش یافت و به حدود ۱.۷ میلیارد دلار رسید، در حالی که سال گذشته نزدیک به ۲ میلیارد دلار بود. این شرکت با اختلال در تجارت خود در منطقه مواجه شده است، جایی که قرنطینه های کووید بر تجارت آن تأثیر گذاشته است. نایکی در سه ماهه قبل پیشبینی کرده بود که مشکلات در چین بر تجارت آن تأثیر بگذارد.
در همین حال، کل فروش در امریکای شمالی، بزرگترین بازار نایکی، در سه ماهه اول مالی ۱۳ درصد افزایش یافت و به ۵.۵ میلیارد دلار رسید. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تقریباً ۴.۹ میلیارد دلار بود. شرکت نایکی به طور مداوم اعلام کرده که تقاضای مصرف کننده به ویژه در بازار ایالات متحده، با وجود تورم کاهش نیافته است.