طرح فروش فوق العاده پوشاک شب عید در سراسر کشور آغاز شد
مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت از طرح برگزاری فروش ویژه در بخش پوشاک خبر داد. وی همچنین اظهار داشت که این طرح از طریق برگزاری نمایشگاه ، سکوهای دیجیتال. و همچنین در واحدهای صنفی با تخفیف های اعمال شده انجام خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن گرجی در نشست خبری از برگزاری طرح «به صرفه بازار پوشاک» از ۱۵ تا ۲۶ اسفند خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این طرح، عرضه پوشاک به صرفه است؛ با این تعبیر که نسبت قیمت به کیفیت مطلوب باشد.
به گفته وی در استانهای مختلف عرضه فیزیکی پوشاک در اسفندماه از طریق برگزاری نمایشگاه انجام خواهد شد که محل این نمایشگاهها در تهران در بوستان گفتوگو، مصلی و ارم در تاریخ ۱۷ تا ۲۶ اسفندماه برگزار میشود.
گرجی با بیان اینکه در سطح برخی اصناف نیز پوشاک و کیف و کفش با تخفیف ۲۰ درصد یا بیشتر عرضه میشود، اظهار کرد: نوآوری که امسال در مقایسه با سالهای قبل انجام شده، استفاده از سکوهای دیجیتال فروش است. در حال حاضر چهار پلتفرم یا سکوی اصلی فروش با ۲۸ هزار غرفه فروش از ۱۵ تا ۲۶ اسفندماه اعلام همکاری کردهاند.
وی افزود: همچنین سومین دوره از جشنواره فروش ویژه نوروزی، با عنوان «نمایشگاهی به وسعت ایران» از تاریخ ۲۰ بهمنماه تا ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۲ برگزار میشود. بر اساس شیوهنامه نظارت بر این طرح، فروش ویژه و فوقالعاده توسط واحدهای صنفی با هماهنگی اتحادیههای صنفی مرتبط در چارچوب قانون نظام صنفی اجرا میشود.
* افزایش قیمتی در پوشاک نداریم
وی در مورد بالا بودن قیمت پوشاک و کاهش تقاضا، گفت: تلاش این است که برای شب عیدی مکانهای فروش تضمینی کالا با قیمت مناسب را اطلاع رسانی کنیم. البته بخشی از قیمت بالای پوشاک ناشی از تورم تولیدکننده است. آخرین گزارش ها نیز نشان داد که شاخص تورم پوشاک در فصل پاییز حدود ۵ درصد است اما اجاره بها بالای ۲ درصد بوده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: شاخص تورم مصرف کننده از خرداد تا دی ماه نزولی بوده است. در دی ماه ۲.۲ درصد بوده اما در این ۲ ماه به ۳ درصد رسیده است. موضوع این است که شاخص تورم پوشاک چندان بالا نیست. به نظر ما چندان افزایش قیمتی در پوشاک نداریم و این کالا قابل خرید است.
گرجی در مورد فروش برندهای خارجی در بازار ایران، گفت: سال ۹۶ مجوزی به بعضی از مجموعهها برای واردات پوشاک اعطا شد و در سالهای بعد به دلیل محدودیتهای ارزی به طور کل جلوی واردات گرفته شد و هیچ مجوزی اعطا نشد.
وی افزود: بر اساس ادعای شرکتها، برندهایی که از قبل مجوز گرفته بودند در حال حاضر تولید داخل انجام میدهند و کالاهای آنها وارداتی نیست. منتهی اثبات این ادعا کمی زمانبر است زیرا موضوع پیچیده است.
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت اضافه کرد: اگر تولید داخل انجام دهند نگاه متفاوت داریم اما قرار است سال بعد نحوه نظارت و نحوه تعامل با این شرکتها تعیین تکلیف شود. علاوه بر این ماشین آلات دوخت، نیروی کار، تأمین مواد اولیه، قراردادهای برون سپاری و … این شرکتها بررسی شده است و بررسیهای بیشتر هم انجام میشود.
گرجی در مورد اینکه آیا این شرکتها به اسم برند خارجی کالای تولید داخل عرضه میکنند؟ تصریح کرد: این واحدها به اسم برند خارجی کالا میفروشند.
وی در خصوص تجارت چمدانی پوشاک، گفت: تجارت چمدانی در قالب بار مسافری ممنوع نیست اما در حال تعیین سقف برای آن هستیم و نظر ما این است بخشی از سقف به صورت وزنی شود.
گرجی در مورد حمایت وزارت صمت از تأمین مواد اولیه پوشاک، اظهار کرد: حمایت ما در مواد اولیه مربوط به تعرفه است؛ پارسال تعرفه مواد اولیه از ۴ درصد به ۱ درصد کاهش یافت و امسال هم با تعاملی که با مجلس کردیم تعرفه مواد اولیه پوشاک برای سال آینده همان ۱ درصد خواهد بود.
تنظیم بازار پوشاک شب عید با بهرهگیری از بستر هوشمند فضای مجازی
برگزاری اولین نمایشگاه رویداد ملی حجاب در مشهد