ضرورت حمايت دولت از صنف و صنعت پوشاک به عنوان پيشران اقتصادي کشور
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بيان اينکه پوشاک يکي از پديده هاي مهم فرهنگي و هويت ملي کشور به حساب ميآيد، عنوان کرد: سرمايهگذاري هاي کلان کشورها در حوزه مد و پوشاک، علاوه بر بٌعد اقتصادي، از جنبه صادرات فرهنگي به کشورهاي ديگر نيز مورد اهميت است. در کشور ايران نيز اين امر در صورت حمايت دولت و ساماندهي حوزه طراحي و مد ايراني اسلامي در واحدهاي صنفي به عنوان پيشران اقتصادي و فرهنگي پوشاک در کشور محقق خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، ابوالقاسم شيرازي، رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: زنجيره ارزش پوشاک به دلايل مختلفي از جمله ارزش افزوده بالا در مقايسه با ساير حوزههاي صنعتي، امکان تأمين بخش قابل توجهي از مواد اوليه زنجيره در داخل کشور، تنوع گسترده محصولات با دامنه هاي قيمتي متفاوت براي دهک هاي مختلف جامعه، امکان پراکندگي در کليه مناطق و اشتغال زايي بالا براي کشور و اقتصاد داراي مزيت ويژهاي است.
وي ادامه داد: ارزش افزوده بالا، ارزآوري و رشد اقتصادي صنعت مد و پوشاک به اندازه اي چشمگير است که بسياري از کشورها تلاش مي کنند تا سهم بيشتري را در بازار اين حوزه از آن خود کنند. صنعت جهاني پوشاک تا سال ۲۰۲۳ افزايش ۵.۴۸ درصدي داشته و ارزش گردش مالي آن به بيش از ۱.۸ تريليون دلار مي رسد.
شيرازي با اشاره به آمارهاي منتشر شده وبسايت Statistaگفت: ارقام درآمد بخش پوشاک در ايران حدود ۳ ميليارد دلار برآورده شده است که حجم قابل توجهي از اقتصاد در گردش اين حوزه را مشخص مي کند؛ اما با حمايت هاي دولتي اين ارقام مي توانند در سال هاي آتي رشد بيشتري داشته باشند. همچنين طبق همين آمارها تا پايان سال ۲۰۲۳ نزديک به ۷۹ درصد فروش حوزه مد و پوشاک در ايران به صورت آفلاين انجام خواهد شد و تا سال ۲۰۲۵ اين رقم به حدود ۷۰ درصد خواهد رسيد. به معنايي دقيق تر فروش سنتي در ايران همچنان مورد استقبال بيشتر مردم است و از اين رو نياز است تا دولت به واحدهاي صنفي فروش به دليل گردش مالي بالا اهميت دهد. لازم به ذکر است که اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک در سال ۱۴۰۱ به اندازه توان خود تلاش کرد تا سهم ويژه اي در ارتقاي صنف و صنعت پوشاک ايران ايفاء کند و با کمک مسئولان دولتي مشکلات پيش روي اعضاي خود را هموار نمايد.
اقدامات پژوهشي اتحاديه
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به اقدامات پژوهشي اتحاديه گفت: اتحاديه پوشاک بخش پژوهش و نوآوري را جزو الزامات و نيازهاي پيشرفت اين صنعت در ايران مي داند. توسعه علمي، صنعتي و فرهنگي هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقيت چنداني همراه نخواهد بود، در واقع پژوهش موتور محرک پيشرفت هر صنف و صنعتي به شمار مي آيد. از اين رو نزديک به ده سال است که مرکز پژوهش هاي اين اتحاديه تأسيس شده و طرحها و پژوهش هاي کاربردي در زمينه راهکارهاي رونق و آسيب شناسي موجود اين حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.
شيرازي ادامه داد: تدوين و پذيرش مقاله با عنوان ” نقش صندوق توسعه ملي در ايجاد و توسعه پارک علم و فناوري پوشاک و منسوجات (نمونه موردي کشور هند)” در همايش علمي صندوق ثروت ملي و عدالت بين نسلي که توسط صندوق توسعه ملي در ارديبهشت ماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار گرديد. در اين مقاله پس از مطالعه روش توسعه صنعت پوشاک و منسوجات کشور هند تا سال ۲۰۳۰ مدل ايجاد و توسعه پارک علم و فناوري پوشاک و منسوجات در ايران پيشنهاد گرديد. در اين مدل فرايندهاي اجرايي بر مبناي برون سپاري درون زنجيرهاي بر پايه سه موضوع مرکز امنيت داده، فرايندهاي برون سپاري علمي و کسب و کار بنا شده است. پارک پيشنهادي اين مقاله شامل بخش هاي جامع زنجيره ارزش صنف و صنعت پوشاک و منسوجات از جمله مراکز داده، مراکز علمي، آموزشي، پژوهشي، توليدي، تجاري، مشاورهاي، توانمندسازي، خدماتي، منابع و زيرساخت هاي ضروري مورد نياز است.
وي افزود: مقاله ” ارائه طرح جامع توسعه پايدار بازآفريني و بازيافت در بازار پوشاک ايران با تأکيد بر نقش اتحاديههاي صنفي پوشاک در ايران” با رتبه علمي پژوهشي در فصلنامه “جغرافيا و برنامه ريزي منطقه اي” مورد پذيرش واقع شد. در اين تحقيق ابعاد تحقق پايداري در قسمت هاي مختلف زنجيره ارزش مد و پوشاک بررسي و راهکارهاي پيشنهادي براي صنف و صنعت پوشاک ايران و شيوههاي تحقق آنها ارائه شد. هرساله تقريباً ۱۵ درصد از کلّ توليدات مد بازيافت و ۸۵ درصد آن به محل هاي دفن زباله برده ميشوند و تجزيه اين زباله ها زماني بالغ بر ۲۰۰ سال طول ميکشد که سبب شده تا صنعت مد به عنوان دومين صنعت آلوده کننده محيط زيست بعد از صنايع نفت و پتروشيمي به حساب آيد. همچنين در اين مقاله نقش اتحاديه هاي صنفي پوشاک و اتاق اصناف ايران در آگاه سازي و اجراي مدپايدار در کشور مهم و مؤثر دانسته شد.
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بيان اينکه تدوين و ارائه طرح هاي مختلف اجرايي در جهت رونق و پيشرفت صنف و صنعت پوشاک در مرکز پژوهش هاي اين اتحاديه انجام که به سازمان هاي ذيربط جهت اجرا ارسال شد، ادامه داد: برخي از اين طرحها شامل: طرح ساماندهي پارچه چادر مشکي در کشور، پيشنهاد تقريب فرهنگي جوامع اسلامي از طريق پوشاک، طرح ساماندهي مد و لباس در زمينه عفاف و حجاب، طرح کنترل قيمت پوشاک شب عيد و … است. تدوين اولين فصلنامه “پوشاک” که در نگارش محتواي آن تلاش شده تا دو وجه هنر و صنعت با توجه به گستردگي مخاطبان اين حرفه مدنظر قرار گيرد. اطلاعات و تحليل هاي نشريه با توجه به نيازهاي مخاطبان اعم از توليدکنندگان، فروشندگان و طراحان پوشاک دسته بندي شده تا مورد استفاده تمامي فعالان اين حوزه قرار گيرد.
توجه اتحاديه به موضوع عفاف و حجاب و فعاليت هاي اجرايي در دهه اخير
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: اين اتحاديه با تمامي سازمان ها و نهادهاي فعال و مؤثر در حوزه فرهنگ و هويت ايراني اسلامي از جمله وزارت صمت، اتاق اصناف ايران و تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان بسيج مستضعفين، نظارت بر اماکن عمومي پليس امنيت تهران بزرگ و … همکاري مستمر در راستاي صيانت از عفاف و حجاب دارد.
شيرازي معتقد است: اين اتحاديه به عنوان يکي از متوليان حوزه لباس و پوشاک، ضمن رصد و ارزيابي مستمر، اقدامات بنيادين و راهگشايي در زمينه عفاف و حجاب در کشور انجام داده که بخشي از اين اقدامات در سال ۱۴۰۱ به طور خلاصه اشاره ميشود.
وي اظهار کرد: برگزاري مستمر کارگروه عفاف و حجاب که شامل هيأت امناي بازار تهران، پيشکسوتان عضو اتحاديه، فعالان حوزه توليد و فروش پوشاک بانوان و محصولات حجاب هستند. اين کارگروه طي سال هاي متمادي با هدف بررسي چالش هاي پيشرو موضوع عفاف و حجاب و ارائه راهکارها فعاليت مينمايد.
شيرازي با بيان اينکه گروههاي ارشادي از بازرس، کارشناس صنف و معتمد صنف تشکيل شده است، گفت: اين گروه هاي نظارتي به صورت همه روزه به واحدهاي صنفي با هدف ارزيابي پوشاک عرضه شده اعزام مي شوند. کلاس هاي آموزشي به صورت مستمر براي متصديان واحدهاي صنفي و مباشران آنها به منظور تبيين قوانين و مقررات صيانت از عفاف و حجاب برگزار مي شود. پيامک تذکر به لزوم مراعات نظامات صنفي و شونات اسلامي به صورت متوالي و مستمر در بازههاي زماني و فصول مختلف به کليه اعضاء ارسال مي شود. در وب سايت اتحاديه، اطلاعيه ها و مقررات عفاف و حجاب ارسالي از ناحيه ارگانها و سازمانهاي مرتبط درج و ابلاغ مي شود. همکاريهاي تنگاتنگ با ستاد امر به معروف و نهي از منکر، بسيج اصناف، انجمن اسلامي و ساير نهادهاي ذيربط جهت ترويج فرهنگ عفاف و حجاب.
آموزش اتحاديه
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بيان اينکه مبحث آموزش و ارتقاي دانش اعضاي اتحاديه پوشاک اعم از توليدکنندگان، فروشندگان و طراحان از دغدغه هاي هميشگي اين اتحاديه است،گفت: از اين رو سال هاست که به طور مستمر با دانشگاه هاي برتر کشور در اين حوزه همکاري و تعامل هاي متقابل برقرار مي شود. همکاري و انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه هاي کشور علاوه بر تقويت مبحث آموزش، با هدف تقويت الگوي مارپيچ چهارگانه دولت، دانشگاه، صنعت و جامعه جهت توسعه اقتصاد و فرهنگ پوششي در کشور انجام ميشود.
شيرازي ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ برنامه ريزي هاي اجرايي اين اتحاديه در راستاي آموزش قويتر از گذشته شد. براي اعضاي فروشنده، کلاسهاي ارتقاء مهارت هاي فروشندگي که شامل سرفصل هاي مهمي مانند اصول چيدمان محصول (Visual Merchandising)، بازاريابي و فروش آنلاين، انواع استايل لباس و … است، برگزار ميشود. اين کلاس ها با همکاري جهاد دانشگاهي و اتحاديه صورت ميپذيرد. از سوي ديگر کلاس هاي متنوعي با مدرک فني و حرفه اي برنامهريزي و برگزار ميگردد.
رسته طراحي در اتحاديه پوشاک
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اظهار کرد: طراحان لباس نقش ويژه اي در فرهنگسازي پوششي جامعه دارند و از سوي ديگر به عنوان يکي از بازوهاي توليد پوشاک به شمار مي روند. از اينرو با توجه به اهميت طراحان لباس به عنوان يکي از حلقه هاي مهم زنجيره ارزش پوشاک، اين اتحاديه چند سالي است که در تلاش جهت امر شناسايي، عضويت، ساماندهي و آموزش اين گروه به عنوان يکي از رسته هاي صنفي خود است. با توجه به اهميت قانوني و ترويج فرهنگ عفاف و حجاب، ساماندهي مد و لباس و همچنين لزوم حمايت از توليدات ارزشمند داخلي، رسته طراحي پوشاک با کد آيسيک ۷۴۹۸۱۷ در تاريخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۰ به رسته هاي تحت پوشش اتحاديه پوشاک الحاق شد.
شيرازي ادامه داد: طراحان لباس عضو اتحاديه داراي امتيازات مختلفي هستند از جمله: معرفي به توليدکنندگان پوشاک جهت اشتغال و همکاري در محل توليدي، حضور و به جهت ارتباط با توليدکنندگان مطرح پوشاک کشور در نمايشگاه تهران مدکس ۱۴۰۰، شرکت در کلاس هاي آموزشي متعدد رايگان با صاحبان برندهاي پوشاک و منتورهاي طراحي جهت آشنايي هر چه بيشتر طراحان لباس با فضاي کار صنعت و سطح بندي آنها و طراحي پوشاک مناسب با شرايط اجتماعي و فرهنگي کشور، دريافت مشاوره رايگان جهت ايجاد و رونق کسب و کار توسط متخصصين اين حوزه، احراز هويت رسمي صنفي آنها به عنوان طراح لباس.
وي افزود: از سوي ديگر اين اتحاديه قريب به دو سال است که درحال شناسايي و صدور گواهي براي طراحان لباس است و تاکنون حدود ۵۰۰ طراح شناسايي و براي آنها گواهي شناسايي صادر گرديده است. اکنون اين طراحان تحت پوشش اتحاديه هستند و از خدمات اين اتحاديه بهره مند مي شوند. شايان ذکر است که روند شناسايي و افزايش اعضاي رسته صنفي طراحي پوشاک و صدور پروانه کسب در اتحاديه کماکان ادامه دارد.
کمک هاي اعضاي اتحاديه پوشاک به مردم زلزله زده خوي
شيرازي در خصوص مسئوليت اجتماعي اتحاديه پوشاک گفت: از گذشته تاکنون اعضاء اتحاديه پوشاک مانند هميشه در مواقع حساس ياري رسان هم ميهنان خود هستند. از اين رو با هدف کمک انسان دوستانه پس از زلزله تأسف بار خوي، حدود ۵۰ کارتن پوشاک باکيفيت در مرحله اول و ۵۰ کارتن در مرحله دوم شامل کاپشن، شلوار، مانتو و .. گرم و زمستاني زنانه، مردانه و بچگانه در اندازههاي متفاوت جمع آوري شد. محصولات پس از بسته بندي به انبار مجموعه نوين چرم جهت انتقال به مناطق زلزله زده اهداء شد.
نامهنگاري با سازمان هاي مسئول در خصوص مشکلات اعضاء
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بيان اينکه يکي از اقدامات هميشگي اين اتحاديه، آسيب شناسي مشکلات اعضاء و ارائه آن به سازمان هاي مسئول از طريق نامه نگاري هاي متعدد است،گفت: به عنوان مثال اهم مشکلات ماليات اعضاي اين صنف شامل: عدم اطلاع رساني و مشکلات ناشي از برقراري نظام کد آيسيک، پاسخ هاي منفي ادارات مالياتي در موضوع گواهي ماده ۱۸۶ قانون ماليات ها، لزوم تعديل و اصلاح ضرايب مالياتي هر رسته ي شغلي با ملحوظ نظر قرارداد رفع موانع ساختاري اجراي کد آيسيک، معضل رسيدگي به پرونده هاي مؤديان ۱۴۰۰ با رويکرد مبنايي تراکنش هاي بانکي و دستگاه پوز را مي توان نام برد.
وي ادامه داد: از سوي ديگر مشکلات اعضاء با حوزه ي شهرداري در مسائل مختلفي از جمله: وصول نرخ عوارض تابلو با افزايشهاي ناگهاني و تصاعدي، جلوگيري از برگزاري نمايشگاه هاي متعدد تحت عناوين مختلف در بزنگاه فصل فروش پوشاک (مهرماه و دو ماه پاياني سال) را مي توان به شمار آورد. البته بايد يادآور شويم که بهتر است براي تسهيل در صدور پروانه کسب ها آنچه به عنوان استعلام از دستگاه هاي ذيربط صورت مي پذيرد به صورت ثبت محور باشد، چراکه انجام عمليات تأييد محور صدور پروانه کسب را مطول مي کند.
انتخابات پيشروي اتحاديه
وي با شاره به انتخابات اتحاديه گفت: در اتحاديه ها هر چهار سال يکبار انتخابات برگزار ميشود تا اعضاي صنوف به طور آزادانه در انتخاب تيم هيئت مديره به انضمام يک نفر بازرس خود مشارکت داشته باشند. همان طور که در اصل بيست و ششم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز بر فعاليت آزادانه گروه ها، اصناف و انجمن هاي گوناگون تأکيد شده است، حضور حداکثري اعضاء مي تواند در اقتدار، شکوه و سربلندي اتحاديه ها نقش به سزايي را ايفاء کند. البته ناگفته نماند که به علت حد نصاب داشتن انتخابات حتي در مرحلهي دوم، حضور اعضاء نقش اساسي را ايفاء مي نمايد.
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اظهار کرد: تمامي فعاليت هاي ذکر شده به منزله بخشي از فعاليتهاي اتحاديه در اين عرصه است که نگاه ويژه دولت مي تواند سبب رونق اقتصادي و کاهش هجمه فرهنگي در حوزه لباس شود.
شيرازي در پايان تصريح کرد: بخشي از خواسته فعالان اين حوزه از دولت شامل: تأمين مواد اوليه با قيمت مناسب و کيفيت بالا، تعديل و اصلاح ضرايب مالياتي، افزايش صادرات به کشورهاي منطقه از طريق ايجاد دفاتر فروش در کشورهاي هدف، بسترسازي حضور توليدکنندگان در نمايشگاه هاي بين المللي، ترغيب تاجران پوشاک به حضور در نمايشگاه هاي ايران و … است. اتحاديه در ارائه راهکارهاي خود به نهادهاي دولتي در جهت پيشرفت اقتصادي و فرهنگي مد و پوشاک کشور آمادگي خود را مثل هميشه اعلام مي دارد. بي شک حمايت هاي دولت از فعاليت هاي بخش هاي خصوصي به ويژه از اتحاديه پوشاک تهران ميتواند افق روشني را در ترويج ارزش هاي فرهنگي ايراني اسلامي ايجاد کند. زيرا نگاه دولت به حوزه مد و پوشاک صرفاً تسهيل کننده است و بهتر است نگاه تشويقي و حمايتي از اين حوزه مولد اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي بيشتر از قبل گردد.
تنظیم بازار پوشاک شب عید با بهرهگیری از بستر هوشمند فضای مجازی
بی توجهی مسئولان به صنعت نساجی، ضربه به اقتصاد کشور