تکنولوژی در دنیای مد تا چه اندازه تأثیرگذار است؟
تکنولوژی و مد معمولاً بهعنوان دو زمینه کاملاً متفاوت درک شدهاند. اگرچه تأثیر تکنولوژی در دنیای مد غیرقابلانکار است. در سالهای اخیر شاهد بودهایم که صنعت مد توسط چندین تکنولوژی تصاحب شده است. شاید ترکیب این دو کلمه ابتدا برایتان غریب باشد اما در سالهای اخیر درصد بالایی از پیشرفتهای صنایع مختلف مخصوصاً صنعت مد تحت تاثیر تکنولوژی بوده است. پس برای درک بیشتر تأثیر تکنولوژی در مد، این متن را تا انتها مطالعه کنید.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا و به نقل از لایف دکو، مانند همه صنایع دیگر، تکنولوژی نیز نحوه فعالیت مشاغل مخصوصاً مد امروز را تغییر داده است. ظهور مفهوم بوتیک مد آنلاین، این امکان را برای مشاغل فراهم کرده است که دامنه دسترسی افراد را به محصولات و ساده سازی خرید به میزان قابلتوجهی گسترش دهند. به همین ترتیب استفاده از هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل دادهها و همچنین ابزارهای دیگر تکنولوژی، کارایی شرکتهای مد را افزایش داده است.
شاید سوال برایتان شود که تکنولوژی چگونه می تواند باعث پیشرفت صنعت مد شود؟ و منظور از تکنولوژی در مد، چه نوع فناوری است؟
صادقانه بگوییم، تأثیر تکنولوژی در صنعت مد بسیار زیاد است و صحبت کردن درباره تمام جوانب آن دشوار است. در ادامه مهمترین راههایی که در آنها صنعت مد تغییر ایجاد میکنند یا به دلیلی تکنولوژی آنها را تغییر داده است را بیان میکنیم.
انواع تکنولوژی در مد:
تکنولوژی فروش آنلاین در مد:
ظهور وبسایتهای تجارت الکترونیک و فروشهای آنلاین، یکی از مهمترین تأثیرات تکنولوژی است. برخلاف چند سال پیش، امروزه دسترسی به اینترنت در سراسر جهان امکانپذیر است. با استفاده از تلفنهای هوشمند، خریداران باهوش و آگاه، میتوانند خریدهای خود را اینترنتی انجام دهند و نهتنها میتوانند اقلام موردعلاقه خود را به خانه ببرند بلکه با این روش، میتوانند از امتیازهای دیگری مانند کد تخفیف یا کوپنهای خرید برای خریدهای موردعلاقه خود نیز استفاده کنند.
تکنولوژی شبکههای اجتماعی در مد:
نوآوریهای تکنولوژی هایی مانند پرداخت از طریق کیف پولهای الکترونیکی و اپلیکیشنهای مختص شبکههای اجتماعی، خرید را بسیار آسان کرده است. اگر از نگاه تجاری به قضیه نگاه کنید، وبسایتهای خرید الکترونیک و همچنین اپلیکیشنهای خرید آنلاین به مشتریان خود این امکان را میدهند تا محصولات را بهراحتی پیدا کنند و بدون هرگونه وقت اضافی برای رفت و آمد، در کمترین زمان محصولات را در خانه خریداری کنند.
یکی دیگر از شبکههای اجتماعی که در چند سال اخیر میتوان در این زمینه نام برد، اینستاگرام است. مردم مدتهاست که از طریق صفحات فروش در اینستاگرام، خریدهای خود را انجام میدهند. در ایران هم شاهد همهگیری این قضیه مخصوصاً در دوران پاندمی کرونا بودهایم که ضرورت خریدهای غیرحضوری کمتر شده بود.
تکنولوژی نرمافزاری برنامههای طراحی در مد:
از دیگر تأثیرات تکنولوژی مدرن در صنعت مد، توانایی ایجاد طرحها و سبکهای منحصربهفرد در استایل، پوشاک، طراحی لباس و اکسسوریها است. درگذشته طراحان بدون اینکه اطلاعات بیشتری داشته باشند در نهایت یک طرح را نهایی و تولید میکردند اما با وجود تکنولوژی، طراحان با برنامههای مخصوص کارهای طراحی خود را اجرا میکنند. برنامههای مختلف مخصوص طراحی باعث شده است که شباهت طرحها با یکدیگر بسیار کم شود و طرحهای یونیک و منحصربهفردی در بازار دیده شود.
تکنولوژی همچنین تأثیر بسزایی در نحوه تولید لباس داشته است. این روزها فناوریهای مختلف در جهت تولید موادی که مناسب محیطزیست باشند در صنعت مد به کار گرفته میشود در چند وقت اخیر مواد لباس حتی با کمک سلولها مخمر تولید میشدند.
تکنولوژی چاپ دیجیتال در مد:
تکنولوژی چاپ دیجیتال تأثیر طولانیمدتی در بسیاری از صنایع ایجاد کرده است و مد احتمالاً یکی از بزرگترین بهرهبرداران این نوآوری است. از جواهرات گرفته تا لباس و کفش، این روزها همه چیز با استفاده از پرینترهای سهبعدی تولید میشود. چاپ سهبعدی به تولیدکنندگان این اجازه را میدهد جزئیات منحصربهفرد اضافه کرده و یک شاهکار ارائه دهند.
تکنولوژی لیزر در مد:
استفاده از لیزر یکی دیگر از نوآوریهای تکنولوژی است که در صنعت مد بسیار محبوب بوده است. تکنولوژی لیزر به طور گستردهای از فروشندگان کوچک تا طراحان بزرگ برای ایجاد محصول استفاده شده است.
تکنولوژی اینترنت اشیا:
اینترنت اشیا یا اصطلاحاً IOT یکی از بزرگتری فرصتهای دستیابی به تکنولوژی در صنعت خردهفروشی است. به عبارت ساده، این فناوری به ما این امکان را میدهد تا از اینترنت برای تعامل با اشیای روزمره استفاده کنیم.
این فناوری درباره مد، میتواند تغییری بزرگ در آینده را رقم زند. یک مطالعه اخیر نشان میدهد که ۷۰ درصد از تصمیمگیرندگان خردهفروشی در سراسر جهان در حال آمادهسازی برای بهبود تجربههای مشتریان خود با استفاده از این نوع اینترنت هستند. با کمک اینترنت اشیا، مواردی از پوشاک باقابلیتهای دیجیتال را برای ایجاد ارتباط بین مشتری و خردهفروشی مشاهده میکنید.
تکنولوژی هوش مصنوعی در مد
استفاده گسترده از هوش مصنوعی یکی دیگر از نوآوریهای اخیر تکنولوژی و مد است. دنیای مد امروز از مقدار زیادی داده استفاده میکند. این صنعت در حال حاضر شروع به استفاده از هوش مصنوعی برای سازماندهی، جمعآوری و تجزیهوتحلیل هر دادهای که نقش مهمی در تجارت دارد، کرده است. در آینده نزدیک هوش مصنوعی کاملاً آماده است تا خرید مد را در مقایسه با آنچه امروز وجود دارد، سرگرمکنندهتر و جالبتر کند.
تکنولوژی VR در مد
وجود پلتفرمهای VR با ادغام دنیای فروش آنلاین و آفلاین بهسرعت دنیای مد را تغییر میدهد. دیگر خبری از روزهایی که مشتریان از تحویل خریدهایی که مطابق با انتظارات آنها نیست، گذشته است. بسیاری از فروشگاهها آنلاین در زمینه مد از قبل از آواتارهای امتحان شده VR استفاده میکنند که به خریداران این امکان را میدهند قبل از خرید آواتار موارد مختلف را امتحان کنند.
VR یا واقعیت مجازی یک تجربه شبیهسازیشده است که میتواند شبیه یا کاملاً متفاوت از دنیای واقعی باشد. شخصی که از تجهیزات VR استفاده میکند قادر است به دنیای مجازی نگاه کند، در آن حرکت کند و با ویژگیهای آن دنیا ارتباط برقرار کند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله واقعیت مجازی ویکی پدیا را بخوانید.
تکنولوژی نحوه تجربه دنیای مد را تغییر داد.
تکنولوژیها از طریق برنامه و اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی، فروشگاههای فروش آنلاین، نحوه خرید مردم و سبک زندگی افراد را تغییر دادهاند. برندهای معتبر برای اینکه در این پیشرفت تکنولوژی عقب نمانند و بتوانند فروش خود را داشته و محصولات خود را در معرض دید مشتری خود قرار دهند، با تغییرات سازگار شده اند.
خلق یک راه و تجربه جدید مطابق با روز در جهت آسانتر کردن زندگی افراد میتواند یک فروشنده در دنیای مد را از سایرین متمایز کند.
به طور مثال میتوان یک برند در زمینه مد در لوس آنجلس را مثال زد. این برند تصمیم به ایجاد تغییرات در ساختار خود داده است. مشکلاتی که باعث شد تا آنها تصمیم بگیرند ساختار خود را تغییر بدهند میتوان به موارد زیر اشاره کرد
حجم بالای مشتری در فروشگاه اگر برای فروشنده مناسب و لذتبخش است اما میتواند باعث خستگی مشتریان باشد و گاهی برای مشتریان ناخوشایند است. پیداکردن لباس موردنظر یا گشتن بین تمام لباسها در فروشگاه سختتر میشود. اتاقهای پرو شلوغتر میشوند. افراد مسئول در فروشگاه زمان بیشتری باید صرف مرتب کردن لباسها بکنند تا کمک به مشتریان.
فروشگاه جدید میتواند تمام این موارد را برطرف کند و ۲۰ درصد از لباسهای برتر را با روش های مینیمالیستی در صفحه نمایش های لمسی به مشتری نشان دهند و مشتری بر اساس نیاز، سلیقه، قیمت و … خود لباسها را انتخاب کند و مسئولان فروشگاه لباسهای درخواستی آنها را به اتاق رختکن به آنها جهت پرو کردن تحویل دهند.
روش تکمیلتر این روش، روش خرید آنلاین است که افراد بدون حضور در خانه میتوانند به وبسایت یا اپلیکیشن فروشگاه مراجعه کنند و خرید اینترنتی خود را انجام دهند.
برند GAP به همین ترتیب میخواهد فروش خود را بهبود ببخشد و تجربه مشتریان را از این برند بهتر کند. با همکاری گوگل و شرکت San Fran tech یک برنامه راه اندازی کردهاند تا با استفاده از تکنولوژی VR خریداران بتوانند ببینند لباسها در بدن چگونه هستند.
خریدار اندازهگیریهای خود را انجام میدهد و سپس هنگامی که میخواهد لباسی را پرو کند، یک مانکن با تناسب اندازههای آنها در لباس انتخابی ظاهر میشود. این مرحله از برنامه فقط در دستگاههای Google Tango در دسترس خواهد بود.
Pinterest یکی دیگر از سرویسهای برنامه در زمینه مد است. پینترست با داشتن ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه امکان تبلیغ برای مخاطبان هدف را میدهد. ویژگیهای جدیدی که در این زمینه به این سرویس اضافه کردهاند در مرحله بتا است. این برنامه در حال کار بر روی ابزار جستجو است که به افراد امکان میدهد از لنز دوربین خود برای جستجوی یک مورداستفاده کنند. در نهایت به آنها سبکها مشابهی میدهد که میتوانند از آنها الهام و الگو بگیرند.
ابن کاملاً باورنکردنی است که یک برنامه بتواند چیزی را تشخیص دهد گزینههای دیگر را جستجو کند و به شما مشاوره بدهد. آنها همچنین “Shop The Look” را راه اندازه کردهاند تا امکان انتخاب موارد خاص درون پین را فراهم کند و کاربر را برای خرید هدایت کند.
تامی هیلفیگر در سال ۲۰۱۵ از تکنولوژی VR در فروشگاه خود استفاده کرد. افراد میتوانستند با این هدستها به یک نمایش مد مجازی شرکت کنند و در میان مدلها قدم بزنند و لباسها را از نزدیک ببینند.
ترکیب تکنولوژی در مد
تکنولوژی و مد در جاهایی با هم ترکیب شدهاند و یک محصول نهایی ترکیبی ارائه کردهاند:
در لباسهای دوچرخه سواران یک تکنولوژی پنهان قرار دادند که در بافت پارچه قرار میگیرد. این تکنولوژی با تلفن همره آن همگام میشود و ویژگیهایی مانند موسیقی، میزان صدا، پاسخدهی به تماسهای تلفن همراه، GPRS و.. را در اختیار افراد قرار میدهد.
در لباسهای مخصوص ورزشکاران تکنولوژی بررسی و تشخیص تناسب اندام قرار داده شده و ویژگیهایی از سلامت آنها مانند ضربان قلب، مسافت، اندازه اکسیژن و … در حین ورزش به آنها گزارش میدهد.
ارتباط با مصرفکننده و خریدار بدون شک برای موفقیت برندها ضروری است. تکنولوژی در مد توانسته است این ارتباط را قویتر کند و مشتریان را به برندها نزدیکتر کند. این پیشرفت تأثیر زیادی در مسیر مد و پیشرفت برندهای این حوزه داشته است.