مد سریع عبارتی است که برای اشاره به محبوبیت فزاینده مد به سرعت تولید و مصرف اطلاق می شود که برای برآورده کردن روندهای در حال تغییر ایجاد شده است. سرعت سریع این تکنیک فروش برای سازمان هایی که از آن استفاده می کنند، مزیت رقابتی ایجاد می کند. این به این دلیل است که مد سریع می تواند محصولات را از مرحله ایده پردازی به محصول نهایی در مدت زمان بسیار کوتاهی برساند.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، فست فشن لباس های ارزان تری را برای خریداران گرایش هایی که دائما در حال تغییر هستند، تولید می کند. برندها میتوانند اولین کسانی باشند که چنین روندهای جدیدی را برای مصرفکنندگان عرضه میکنند و بر تقاضای دائمی در حال تحول آنها سرمایهگذاری میکنند.
از اینرو غیر معمول نیست که چندین محصول جدید چندین بار در ماه یا حتی چندین بار در هفته عرضه شوند تا در خط مقدم یک روند (ترند) باقی بمانند. با این حال، اثرات نامطلوب بسیار قابل توجهی بر محیط زیست نیز دارد که باعث می شود بسیاری از گروه های پایداری و شرکت های بزرگ از مد سریع دور شوند.
فست فشن چگونه کار می کند؟
از دهه ۱۹۹۰، مد سریع در حال افزایش بوده است زیرا خرید هرچه بیشتر به نوعی سرگرمی تبدیل شده است و تقاضا برای لباس های “مد” افزایش می یابد. نمایش های مد به طور منظم زمینه را برای روندهای جدید فراهم می کند، که می تواند ماهانه یا حتی هفتگی تغییر کند، نه روندهای معمول فصلی که قبلا رایج بود. مد سریع به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که به روشی مقرون به صرفه در صدر مدهای فعلی باقی بمانند.
خرده فروشان پوشاک می توانند تولید سریع لباس را از طریق مدیریت زنجیره تامین قوی با ارتباطات/روابط قوی بین تولیدکنندگان و خرده فروشان اجرا کنند. سازمانهای مد سریع بر زنجیرههای تامین یکپارچه عمودی و توسعه محصولات با قیمتگذاری درآمد محور تمرکز میکنند. این عمل یک تبادل سودمند متقابل بین تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده را فراهم می کند.
رهبران مد سریع
رهبران مد سریع عبارتند از Zara، H&M، Forever 21، و Topshop که همگی به دلیل توانایی خود در ماندن در روند و تولید سریع لباس های مقرون به صرفه شناخته شده اند. زارا زمانی رهبر فست فشن شد که توانستنددر بازه زمانی دو هفته ای اقدام به تولید و عرضه محصولات جدید کنند. آن ها توانستند مد و لباس های خیابانی را به صورت هفتگی تکرار کنند و از رقبای خود جلوتر بمانند و در نتیجه موفقیت بزرگی برای شرکت خود به همراه آورد. بسیاری از فروشگاههای بزرگ و خردهفروشان طراح از این روند پیروی کردند تا موفقیت شرکتهای پیشگام را تقلید کنند.
اثرات زیست محیطی
فشت فشن همچنین منجر به افزایش گسترده ضایعات مرتبط با دنیای مد شد. بسیاری بر این باورند که باید تغییر قابل توجهی در تعداد خرده فروشان پیشرو برای کاهش اثرات منفی که مد سریع ایجاد می کند، ایجاد شود. لباسها میتوانند قبل از رسیدن به مصرفکننده نهایی، بارها در سراسر جهان سفر کنند، که منجر به انتشار دی اکسید کربن، ضایعات لباس و سایر خطرات آلودگی میشود.
مصرف کنندگان می توانند کاهش اثرات نامطلوب مد سریع را انتخاب کنند. برخی از نمونه ها شامل خرید کمتر لباس و افزایش عمر لباس فعلی شما می باشد. همچنین مصرفکنندگان میتوانند قبل از خرید محصولات، آنها را بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که منبع و تولید پایدار هستند. در پایان، مصرف کنندگان برای مراقبت از اثرات مضر مد سریع نقش مهمی دارند و تلاش آگاهانه ای برای تغییر آن انجام می دهند.
اثرات اقتصادی
هسته اصلی مد سریع، عرضه و تقاضای گرایش های مرتبط است. قبلاً گفته می شد که دو فصل مد وجود دارد که اکنون به ۵۲ فصل کوچک تبدیل شده است. این به دلیل تقاضا برای روند جدید بعدی است زیرا مصرف کنندگان مراحل برتر مد جهانی را دنبال می کنند. این یک مسابقه بین خرده فروشان است تا ببینند چه کسی می تواند روند بعدی را سریع ترین و مقرون به صرفه ترین قیمت تولید کند.
انتظار می رود ارزش صنعت پوشاک تا سال ۲۰۳۰ به ۳ تریلیون دلار برسد که از ۱.۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. چنین اعدادی نشان می دهد که جامعه با وزن شدید همچنان به مد و مصرف گرایی ادامه می دهد که پایانی برای آن وجود ندارد.
در پایان، فست فشن به خطوط سریع توسعه، عرضه و تولید لباس اشاره دارد که برای پیروی از روند مد در جهان ما ایجاد شده است. سرعت توسعه یک مزیت رقابتی برای آن دسته از شرکت هایی ایجاد می کند که می توانند از آن بهره ببرند. مدیریت قوی زنجیره تامین این سبک از عملیات را در سه دهه اخیر بسیار موفق ساخته است. بسیاری از شرکتها برای کسب سود از این بازار که هم داستانهای موفقیت آمیز و هم شکستهایی را به خود دیده است، از این مسیر پیروی کردهاند. در عین موفقیت های اقتصادی، اثرات زیست محیطی عظیمی نیز در ارتباط با فست فشن وجود دارد. این امر باعث شده است که بسیاری از سازمان ها از این شکل از خرده فروشی پوشاک دور شوند. با این حال، فست فشن برای سالهای آینده وجود خواهد داشت مگر اینکه تغییری در طرز فکر مصرفکننده ایجاد شود.