گرمای بی سابقه هوا به سود فروشنگان پوشاک بریتانیا
بر اساس ارقام جدید، تقاضا برای لباس های تابستانی در هوای گرم بریتانیا به افزایش فروش خرده فروشان کمک کرد.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، نظارت بر خرده فروشی بریتانیا (RSM)، یک اندازه گیری ماهانه دقیق از عملکرد خرده فروشی در سراسر انگلستان است که هم به عنوان معیاری برای خرده فروشان شرکت کننده و هم به عنوان یک شاخص اقتصادی کلیدی عمل می کند. بر اساس آمارهای منتشر شده این سازمان، در ماه جولای کل فروش بریتانیا ۲.۳ درصد در طول ماه افزایش یافته و به دوران کاهش فروش در سه ماه متوالی گذشته پایان داده است.
با این وجود، کارشناسان صنعت گفتند که این رشد همچنان ناشی از تورم است و قیمت محصولات به طور قابل توجهی بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است. ارقام دفتر آمار ملی بریتانیا(ONS) نشان داد که تورم در ماه ژوئن به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر یعنی ۹.۴ درصد رسیده است و همچنین حجم محصولات فروخته شده در طول ماه جولای کاهش یافت زیرا افزایش قیمت با تاثیر بر روی مشتریان باعث کاهش توان خرید آنها شده است.
هلن دیکینسون، مدیر اجرایی کنسرسیوم خردهفروشی بریتانیا (BRC)، گفت: «فروش در ماه جولای بهبود یافت زیرا موج گرما فروش لباس های تابستانی و ابزارهای مربوط به هوای گرم را افزایش داد. لباسهای تابستانی، خوراکیهای پیکنیک، و پنکههای برقی همگی از این افزایش دمای بیسابقه بهرهمند شدند زیرا مصرفکنندگان با توجه به شرایط موجود نیاز بیشتری به این اقلام پیدا میکردند.
با این حال، با تورم بیش از ۹ درصد، بسیاری از خردهفروشان همچنان با کاهش حجم فروش ، دوره تجاری بسیار دشواری را سپری میکنند.
فروش محصولات غیرخوراکی مثل پوشاک از فروشگاه ها برای دوره سه ماهه ۲ درصد افزایش داشت زیرا خریداران برای خرید به خیابان های بریتانیا بازگشتند، اما فروش آنلاین ۳.۹ درصد کاهش یافت.
پائول مارتین، رئیس خردهفروشی بریتانیا در KPMG، میگوید: «تابستان میتواند آرامش قبل از طوفان باشد، زیرا با بازگشت مشتریان از تعطیلات تابستانی ،افزایش قیمت انرژی و افزایش نرخهای بهره، شرایط سختتر میشود».
Barclays که یکی از بزرگترین بانک های بریتانیا به شمار میرود، بر اساس کارت های اعتباری خود Barclaycard ارقام جداگانه منتشر کرد که نشان می دهد که هزینه های کلی مصرف کنندگان در ماه جولای افزایش یافته است.
داده های کارت های اعتباری نشان داد که هزینه ها در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۷ درصد رشد داشته است. این آمار بیانگر این مطلب است که با شروع دوره تعطیلات مدارس، بریتانیایی ها بیشتر برای لباس، زیبایی و تعطیلات هزینه می کنند و هزینه های آنها برای اقلام ضروری سالانه ۷ درصد افزایش یافته است که ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت است.
خوزه کاروالیو، رئیس محصولات مصرفی در Barclaycard، اظهار داشت: «درماه جولای شاهد بودیم که بریتانیاییها با اولویت دادن به هزینههای غیر ضروری برای اقامت، لباسهای جدید و محصولات زیبایی وارد چرخش تابستان شدند».
با این حال، تورم همچنان تاثیر قابل توجهی دارد و افزایش قیمت ها خریداران را مجبور می کند بیشتر برای اقلام ضروری روزمره مانند سوخت، هزینه کنند و برخی از مخارج اختیاری مانند غذا ولباس و تعطیلات در خارج از کشور را کاهش دهند