به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، در جامعه شناسی مکتبی به نام «ساختارگرایان» وجود دارد. پیروان این مکتب معتقدند که در هر پدیده ای ساختاری وجود دارد. با کشف و تحلیل این ساختار می توان به الگویی رسید که با پیاده سازی و رعایت آن ساختار، می توان عین همان پدیده را در جای دیگر اجرا کرد و به تحقق رساند.
ساده ترین مثال این نظریه را می توان در آشپزی مشاهده کرد. با آشنایی با یک دستورالعمل پخت غذا، می توان به دفعات عین همان غذا را در اقصی نقاط جهان تهیه کرد و به همان نتیجه رسید.
در این نوشتار تلاش شده است تا راز موفقیت برند بین المللی زارا تشریح شود. بدیهی است که این گام ها می توانند الگویی مناسب برای رشد و توسعه تولیدکنندگان پوشاک ایرانی باشد.
قدم اول: حدس زدن ذائقه بازار
هر روز، سیل ایمیلها و تلفنهایی که حاوی نظرات مختلف هستند به طرف فروشگاهها و به سردفتر زارا سرازیر میشود. همچنین مشخصات کالاهای خریداری شده توسط مشتریها به صورت آنلاین در اختیار سردفتر قرار میگیرد. علاوه بر این گروههای تحقیقاتی زارا در دانشگاهها، خیابانها و خلاصه تمام نقاط شهر نوع پوشش افراد را زیر نظر میگیرند. به این ترتیب تیم طراحی زارا میفهمد مردم در حال حاضر خواهان چه مدی هستند.
قدم دوم: تصمیمگیری
بعد از اینکه تیم طراحان زارا مشخصات مد جدید را در نظر گرفت با تیم تجاری به گفتوگو مینشیند و با ارائه این مشخصات و همچنین تعیین پارچه مورد نظر برای تهیه لباس، هزینه تولید تخمین زده میشود و درباره قیمت نهایی تصمیم اتخاذ میشود.
قدم سوم: تولید
پس از اخذ تصمیمات نهایی، بلافاصله تولید پوشاک مورد نظر شروع می شود.
سیاست اول زارا: ایجاد ولع در مشتری!
زارا با تولید تعداد معدودی از یک لباس، در مشتری نوعی ولع ایجاد کرده و به این ترتیب محصولاتش را به سرعت به فروش میرساند. در ضمن اگر از یک مدل استقبال قابل توجهی نشد، ضرر زیادی متحمل نمیشود.
سیاست دوم: تنوع طرح
رمز بعدی موفقیت زارا، تنوع فوقالعاده در طراحی محصولات است. همانطور که ذکر شد زارا هر هفته دوبار فروشگاههایش را با محصولات جدید پر میکند و به این ترتیب مشتریها را به سمت خود میکشد. این شرکت همیشه محصولات جدیدی برای ارائه دارد و در سال ۱۲۰۰۰ مدل ارائه میکند.
کیفیت، ضامن موفقیت
علاوه بر استراتژیهای فوق، نمیتوان کیفیت محصولات زارا را نادیده گرفت. یک تیم ۲۰۰ نفره طراحی خلاق و هوشمند و همچنین تجهیزات پیشرفته برش، رنگرزی، تکمیل و تهیه بهترین پارچهها و اعمال نظارت دقیق بر فرآیند تهیه البسه منجر به تولید محصولاتی با کیفیت بالا میشوند.