بنگلادش همچنان بر بازارهای جهانی جین تسلط خواهد داشت
در یک بازه زمانی کوتاهتر، بنگلادش به لطف سرمایهگذاری و برندسازی جدید برای خردهفروشان و برندهای جهانی، بهعنوان تولیدکننده قدرتمند جین ظاهر شد و در بازار ایالات متحده و اروپا پیشتاز شد.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، افراد فعال اين حوزه و اقتصاددانان پیشبینی میکنند که بنگلادش بهعنوان مقصد ترجیحی برای تأمين کالاهای جین باقی خواهد ماند، زیرا این کشور ظرفیت تولید را بهبود بخشیده و مقدار زیادی پول در صنعت پیوند عقبافتاده سرمایهگذاری کرده است، علاوه بر این بنگلادش در بازارهای صادرات جین در اتحادیه اروپا و ایالات متحده و به عنوان یک صادرکننده شماره یک، جایگاه برتر را از رقبای خود ربود، بر اساس داده های دفتر منسوجات و پوشاک وزارت بازرگانی (Otexa)، بنگلادش با صادرات پوشاک جین در سال ۲۰۲۱، ۷۹۸.۴۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد که رشد سالانه ۴۲.۲۵ درصدی را ثبت کرد.
در سال ۲۰۲۰، بنگلادش محصولات جین ۵۶۱.۲۹ میلیون دلاری را به بازار ایالات متحده صادر کرد.
در سال ۲۰۲۱، مکزیک، دومین صادرکننده بزرگ جین به ایالات متحده، ۶۵۵ میلیون دلار و ویتنام ۴۰۲.۴۹ میلیون دلار درآمد کسب کردند.
بنگلادش ۲۱.۷۰ درصد از محصولات جین در ایالات متحده را در اختیار دارد، در حالی که مکزیک و ویتنام ۱۷.۷۹ درصد و ۱۰.۹۳ درصد سهم دارند.
بر اساس داده های یورواستات، صادرات محصولات جین بنگلادش به اتحادیه اروپا با ۱۵.۱۸ درصد افزایش به ۱.۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است که در سال گذشته یک میلیارد دلار بوده است.
سهم بنگلادش در بازار جین اتحادیه اروپا ۲۶.۸۲ درصد بود، در حالی که ترکیه، دومین صادرکننده بزرگ جین، ۱.۱۳ میلیارد دلار درآمد، ۲۵.۸۳ درصد دارد و پس از آن سهم پاکستان ۱۷.۴۳ درصد بود و محصولات جین به ارزش ۷۶۸ میلیون دلار صادر کرد.
بخش جین امروزی بسیار بهتر از دهه گذشته است. در هشت سال گذشته، نمایشگاه جین بنگلادش بی وقفه برای برندسازی بنگلادش از طریق ارائه تغییرات و بهبود بخش به خریداران جهانی کار کرد.
ما رهبران و کارشناسان جهانی جین را برای کمک به تولیدکنندگان بنگلادشی برای معرفی آخرین فناوری و روندهای مد آورده ایم. مصطفی، همچنین مدیر عامل Denim Expert Limited، یک تولیدکننده جین با ارزش بالا در چیتاگونگ، گفت که اینها کمک زیادی به تبدیل شدن به صادرکنندگان شماره یک کالاهای جین در بازارهای ایالات متحده و اتحادیه اروپا کردند.
«در حال حاضر حدود ۷۰ میلیون دلار محصولات خریداری می کنیم که ۲۰ میلیون دلار آن محصولات جین است. سالانه حدود ۱ میلیون قطعه وارد می کنیم. شفیور رحمان، مدیر عملیات منطقه ای جی استار بنگلادش، گفت: در گذشته ۷۵ درصد محصولات ما لباس بافتنی بود، اما اکنون در حال تنوع به محصولات بافته شده و جین هستند.
محصولات ما در بخش پرمیوم هستند و در اینجا نرخ رشد کند است. او می افزاید: ما انتظار داریم که منابع ما از بنگلادش تا سه سال آینده به ۹۰ میلیون دلار برسد.
علاوه بر این بهبود استانداردهای ایمنی برای اطمینان از ایمنی محل کار، یکی دیگر از عوامل کلیدی برای رشد قوی در صادرات جین است.
شهیدوال عظیم، معاون انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش (BGMEA) گفت: «بعد از فروپاشی کارخانه، تولیدکنندگان پوشاک مبالغ هنگفتی را برای بداههسازی استانداردهای ایمنی برای تضمین ایمنی محل کار سرمایهگذاری کردند.
اینها خریداران و برندها را در بنگلادش به عنوان یک مقصد منبع افزایش داد. او افزود که در نتیجه، خرده فروشان و برندهای جهانی با افزایش حجم سفارشات کاری وارد می شوند.
با صحبت در مورد عملکرد صادرات، صادرکننده معتقد است که بنگلادش همچنان به تسلط خود بر بازارهای جهانی جین ادامه خواهد داد زیرا ظرفیت به تدریج افزایش می یابد.
این خبر خوب و باعث افتخار است که ما صادرکنندگان جین شماره یک هستیم. انورالعلم چودوری (پرویز) رئیس و مدیر عامل Evince Group گفت: خریداران در حال ثبت سفارشهای خرید هستند که به موقع توسط صادرکنندگان ما ارسال میشود.
پرویز، رئیس سابق BGMEA گفت: “ما پیوندهای عقب مانده قوی داریم و اکنون می توانیم ۵۰ تا ۵۵۰ درصد پارچه های جین را تامین کنیم.
علاوه بر این، تولیدکنندگان محلی دارای امکانات شستشوی خود و استودیوهای توسعه یافته برای طراحی هستند. وی افزود: تسلط ما در بازار جهانی جین در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
بازار جهانی شلوار جین در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۴.۵ میلیارد دلار تخمین زده شد و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۶ به سایز اصلاح شده ۷۶.۱ میلیارد دلاری برسد و سالانه ۴.۸ درصد رشد کند.
بر اساس داده های انجمن کارخانه نساجی بنگلادش (BTMA)، ۴۰ کارخانه تولید پارچه جین وجود دارد.
تا سال ۲۰۲۱، این بخش ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد و ظرفیت تولید سالانه این بخش در برابر تقاضای سالانه ۸۰۰ میلیون یارد پارچه جین به ۴۴۳ میلیون یارد رسید.