زارا از مشتریان در قبال بازگرداندن کالا هزینه دریافت میکند
یکی از بزرگترین برندهای مد یعنی “زارا”، در قبال بازگشت و مرجوع شدن کالاهای به فروش رفته به صورت آنلاین، هزینه دریافت میکند.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، مشتریان اکنون باید ۱.۹۵ پوند برای بازگرداندن لباس بپردازند که هزینه آن از بازپرداخت مبلغ محصول آنها گرفته می شود. اما اقلامی که به صورت آنلاین خریداری شدهاند را می توان به صورت رایگان در فروشگاه ها بازگرداند.
البته قبل از برند زارا، برندهای High Street دیگری مانند Uniqlo و Next نیز در قبال بازگشت آنلاین محصول، هزینه دریافت میکنند.
خرید آنلاین با شیوع کرونا رونق گرفت، اما مشتریان به احتمال زیاد اقلامی را که به صورت آنلاین خریداری کرده اند به فروشگاه برمیگردانند و این امر باعث افزایش هزینهها برای خرده فروشان می شود. تحلیلگران می گویند که سایر خرده فروشان احتمالاً از زارا برای دریافت هزینه بازده پیروی خواهند کرد.
نیک کارول، معاون مدیر تحقیقات خرده فروشی Mintel گفت: «این یک روند رو به رشد است، قبل از همه گیری کرونا شروع شد و همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا خرید آنلاین همچنان در حال رشد است. آقای کارول گفت که امکان بازگرداندن رایگان در فروشگاه ممکن است به بازگرداندن مردم به مغازه ها کمک کند.ش ما همچنین محصولات را سریعتر به مغازهها برمیگردانید، که مقرون به صرفهتر است، و بهعلاوه زمانی که خریداران در فروشگاهها حضور دارند، امکان خرید فوری را خواهید داشت».
خرید آنلاین در طول همه گیری کرونا به شدت افزایش یافت، اما این به معنای افزایش زیادی در تعداد اقلامی است که بازگردانده می شوند زیرا مناسب نیستند یا آنطور که انتظار می رود نیستند و این مسئله برای خرده فروشان مد، بازگشت می تواند پرهزینه باشد.
تصمیم زارا برای توقف بازپرداخت رایگان پستی توسط برخی از مشتریان آنلاین مورد انتقاد قرار گرفته است.یک نفر در توییتر نوشت: “زارا تغییراتی در بازده رایگان شما ایجاد می کند و هیچ اطلاعیه ای در مورد آن نمی دهد؟ جالب نیست.”
دیگری گفت که از این حرکت “بسیار ناامید” است و افزود: “انتظار بهتر از شما دارم. بهترین مارک ها هزینه ای دریافت نمی کنند.”
اما یکی دیگر از این تصمیم به دلیل تأثیرات زیست محیطی آن ستایش کرد و گفت که این یک اقدام عالی برای کمک به توقف انتشار C02 است. زیرا از این طریق به تردد کمتر حمل و نقل و سوزاندن سوخت کمک میشود.
یکی از سخنگویان زارا به بیبیسی گفت: «مشتریان میتوانند خریدهای آنلاین خود را در هر فروشگاه زارا در بریتانیا به صورت رایگان برگردانند، کاری که اکثر مشتریان انجام میدهند. هزینه ۱.۹۵ پوندی فقط برای بازگرداندن محصولات در نقاط تحویل شخص ثالث اعمال می شود».
از نظر قانونی، افراد حق دارند برای محصولاتی که کیفیت نامناسب برای هدف یا غیرمناسب هستند، درخواست بازپرداخت کامل وجه را داشته باشند، مشروط بر اینکه این کار ظرف ۳۰ روز پس از مالکیت انجام شود.
زارا اولین و آخرین خردهفروش بزرگی نیست که شروع به دریافت هزینه برای بازپرداخت پستی میکند. مغازه ها مستاصل بوده اند تا از افزایش فروش آنلاین بهره ببرند، اما هیچ یک از آنها دردسر و هزینه مالی پردازش بازده را نمی خواهند.
در جایی که می توان بازگشت در یک فروشگاه را به سرعت پردازش کرد و به صورت فیزیکی روی ریل آماده برای فروش مجدد قرار داد، تصویر آنلاین بسیار متفاوت است. اقلام باید از طریق یک پیک بازگردانده شوند، به انبار ارسال شوند، بسته بندی شوند، تمیز شوند، و سپس برای فروش مجدد عرضه شوند، و این فرآیند نه تنها گران تر است، بلکه به این معنی است که لباس ها ممکن است فصل خود را از دست داده باشند.
بازگرداندن وسایل نقلیه تحویلی تأثیرات زیست محیطی دارد که بسیاری از خریداران نسبت به آن آگاهتر شدهاند، اما عادات همهگیر خرید و بازگشت مستقیم از خانهتان بدون آسیب مالی برای مشتریان سخت خواهد بود.
پیروزی واقعی برای فروشگاهها این است که مشتریان را وادار به عدم بازگشت کالاهای آنلاین کنند. زارا امیدوار است با قیمت بازگشتی که مشتریان را بدون به تعویق انداختن خرید، از بازگشت بازگرداند، تعادل ایجاد کند.