روس ها از فرصت خرید کالاهای لوکس حتی در خارج از کشور محروم هستند. برند مد Chanel که صرفاً به بستن مغازه های خود در روسیه بسنده نکرده، برای جلوگیری از خرید لباس، عطر و سایر کالاهای لوکس خود در خارج از کشور توسط روس ها حرکت کرده است.
به گزارش پایگاه خبری ايرتانا و به نقل از خبرگزاری های رسمی، اوایل این هفته، آنا کلاشنیکوا، اینفلوئنسر شبکه های اجتماعی، سعی کرد چند گوشواره و یک کیف از Chanel در دبی بخرد. او ادعا کرد که مدیر به او گفت: “ما می دانیم که شما به روسیه خرید خواهید کرد، بنابراین نمی توانیم اقلام برند خود را بفروشیم.”
کلاشنیکوا این اقدام را «روس هراسی در عمل» توصیف کرد.
تعطیلی تجارت روسیه
در اوایل ماه مارس، Chanel، در کنار دیگر خانههای مد بزرگ LVMH، Kering، Hermès و Richemont، تمام فروشگاههای خود را در روسیه در واکنش به جنگ تعطیل کردند.
این برند از آن زمان تائید کرده است که از این پس مشتریان را ملزم خواهد کرد که تعهد کنند خریدهای بیش از ۳۰۰ یورو به روسیه بازگردانده نخواهد شد.
شانل در بیانیهای توضیح داد که این فقط برای تبعیت از تحریمهای تجاری است که اتحادیه اروپا و سوئیس علیه این کشور وضع کردهاند.
جدیدترین قوانین تحریمی اتحادیه اروپا و سوئیس شامل ممنوعیت «فروش، عرضه، انتقال یا صادرات، مستقیم یا غیرمستقیم، کالاهای لوکس به هر شخص حقیقی یا حقوقی، نهاد یا نهادی در روسیه یا برای استفاده در روسیه» است. خوانده شد
ما فرآیندی را به اجرا گذاشتهایم تا از مشتریانی که محل اقامت اصلی آنها را نمیدانیم، بخواهیم تأیید کنند که اقلامی که خریداری میکنند در روسیه استفاده نمیشوند.
مشتریان ناراضی از شانل
یانا روکوسکایا، تهیهکننده تلویزیونی روسی، ادعا میکند که در طول سالها بیش از یک میلیون یورو در Chanel خرج کرده است. او گفت این ممنوعیت “تا حدودی تحقیرآمیز” بود.
کوین وانگ، استاد بازاریابی و نوآوری در مدرسه بازرگانی وارویک، گفت که استراتژی شانل یک استراتژی مخاطره آمیز است. تحقیقات اخیر شرکت روابط عمومی کلاچ نشان داد که ۶۳ درصد از افراد مورد بررسیع گفتند که احتمالاً به خرید از مشاغلی ادامه می دهند که در مورد مسائلی که برایشان اهمیت دارد سکوت می کنند.
وانگ گفت: “نظر واقعی مردم در مورد اینکه آیا اقدامات شانل مناسب است یا گامی بیش از حد در مرز روسوفوبیا (که می تواند به برند آسیب برساند) هنوز مشخص نیست.”
با این وجود، برخی غیر روسی ها این ممنوعیت را ستایش کرده اند. این برای شانل جسورانه است. لانگ نگوین، منتقد اصلی مد برای The Impression، گفت: این تقریباً بی سابقه است.
“این خانه اصول خود را بالاتر از پول قرار می دهد. روسیه یکی از بزرگترین بازارهای لوکس آن است و Chanel مطمئناً از این انتخاب آسیب مالی خواهد دید. اما این برای برند نیز سیاسی است زیرا می خواهد مشتریان Gen-Z را جذب کند که تا حد زیادی با جنگ مخالف است.