طراحان لباس باید از مالیات معاف شوند/ صنعت پوشاک کمترین افزایش قیمت را داشته است
صنعت پوشاک در حال حاضر نقش مهمی را در اقتصاد بسیاری از کشورها ایفا میکند و بدون شک پوشاک، صنعتی است که به تنهایی دارای همه مزیتهای موجود در سایر صنایع است. مزیتهایی از قبیل ایجاد ارزش افزوده بالا، ارز آوری، اشتغالزایی و…
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا به نقل از هنرمندنیوز، یکی از نیازهای اولیه انسانها، پوشاک است و رقابت در صنعت پوشاک بسیار بالاست، علاوه بر این استقبال و جاذبه پوشاک متنوع برای جوانان سبب به وجود آمدن صنایع دیگر نظیر صنعت مد شده است. صنعت پوشاک در حال حاضر نقش مهمی را در اقتصاد بسیاری از کشورها ایفا میکند و بدون شک پوشاک، صنعتی است که به تنهایی دارای همه مزیتهای موجود در سایر صنایع است. مزیتهایی از قبیل ایجاد ارزش افزوده بالا، ارزآوری، اشتغالزایی.
این صنعت در زمینه فرهنگی نیز تاثیر گذار است، از طریق پوشاک میتوان ارزشهای یک جامعه را تعالی بخشید و از طریق صادرات آن میتوان این ارزشها را به دیگر ملل و اقوام در سایر کشورها نیز تسری داد. شاید به همین دلایل است که در سالهای اخیر، رشته صنعتی پوشاک به عنوان یکی از رشتههای مورد توجه دولت مطرح بوده و مقامات صنعتی کشور تلاشهایی را برای توسعه واحدهای صنعتی در این حوزه و افزایش کیفیت و کمیت محصولات این رشته صنعتی به عمل آورده و همزمان تحرکات خوبی نیز از سوی تشکلهای مرتبط با این رشته آغاز شده است.
ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درخصوص این صنعت در ایران اظهار میدارد که اگر دولت و دولتمردان از تولیدکنندگان حمایت و موانع و مشکلات زیاد را از سر راه بردارند پوشاک ایرانی- اسلامی را به راحتی میتوان به دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه صادر کرد.
رئیس اتحادیه پوشاک درخصوص این صنعت، از آینده ی روشن میگوید و مشکلات آن را بازگو میکند.
با توجه به تاکید رهبری به اتکاء به توان تولید داخلی چند درصد از صنعت پوشاک ما امروز وابسته به داخل است و چه ملزومات و عواملی نیاز است که صنعت پوشاک ما وابسته به داخل باشد؟
صنعت پوشاک کشور ما صد در صد میتواند به خود اتکاییش اعتماد داشته باشد و تولیداتمان بر اساس فرهنگ ایرانی – اسلامی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در بازار عرضه شود و با حمایت از سوی دولت عزیزمان میتوانیم بازارهای جهانی به خصوص کشورهای همسایه را هم تحت پوشش قرار دهیم و هیچگونه وابستگی نداشته باشیم.
شیرازی افزود: صنعت پوشاک کشور ما اشتغال زا، دارای ارزش افزوده و ارزآور است. بنابراین این صعنت با تمام این خصوصیات مهم به راحتی و با کمترین هزینه ایجاد اشتغال میکند و در آینده ای نزدیک هیچ گونه وابستگی نسبت به واردات پوشاک نخواهیم داشت، البته در این پنج سال اخیر با وجود ممنوعیت واردات پوشاک و رکود بودن بازار، تولید کنندگان و فروشندگان توانسته اند تمام تقاضاهای مردم را پاسخ دهند و با وجود موانعی که در تولید با آن مواجه بودند، با غیرت ایرانی، محصولات با کیفیتی عرضه کردند اما سودی عایدشان نشده است. امروز در کشور شاهد تولید و عرضه پوشاک هستیم اما متاسفانه تا حدودی به وسیله ی فضای مجازی در این صنعت قاچاق انجام میشود اما این مسئله در مسیرما نقش به سزایی ندارد و دولت محترم خصوصا رسانهها در حال حاضر به رسالتشان عمل میکنند و مردم عزیز را به سمت استفاده از تولید پوشاک ایرانی تشویق میکنند و قطعا این مهم به خوبی انجام خواهد شد.
از نظر کیفیت چقدر توانستیم با نمونهها و مشابهات خارجی مثل کشوهای ترکیه که پوشاکشان طرفدار زیادی در کشور ما دارد رقابت کنیم چون خریداران همچنان از جنسهای داخلی ناراضی هستند و اذعان دارند هنوز نتوانستیم به لحاظ کیفی با پوشاک خارجی رقابت کنیم؛ آیا این نقد را قبول دارید؟
نقطه ضعفی نسبت به فعالان صعنت پوشاک وجود دارد که میخواهم آن را مطرح کنم؛ آنچه که امروز مصرف کنندگان به عنوان کالای ترک و خارجی خریداری میکنند، نزدیک به ۹۰% آن تولیدات داخل است، البته ما درصدد رفع این ضعف هستیم و تولید کنندگان در این مسیر کمک کننده هستند اما متاسفانه هنوز نتوانستیم صد در صد فرهنگ مردم را به سمت استفاده از پوشاک ایرانی هدایت کنیم. در حال حاضر به برکت اینکه ۵ سال است که ورود پوشاک ممنوع شده تولیدیها رشد کرده اند و برندهایی که قبلا اجازه ی ورود داشتند امروز به واسطه ی ممنوعیت ورود پوشاک مجوز گرفته اند و تحت لایسنس همان برند با اخذ شناسه ی کالا تولید داخلی انجام میدهند اما شاید این در مارکها و برندهایی که الصاق میشود زیاد ملموس نباشد و هنوز مردم فکر کنند این کالا کالای خارجی و ترک است در حالی که این مهارت و رشد بسیار خوب در فرهنگ لباس ودوخت با کیفیت ایران است.
با توجه به تورم موجود در کشور و افزایش قیمت کالاهای اساسی و هم مواد اولیه در همه صنایع، این موضوع در صنعت پوشاک چه تاثیری داشته است؟ چه میزان افزایش قیمت داشته و این افزایش قیمت تا چه حد قرار است پیش روی داشته باشد؟
بزرگترین و بیشترین دغدغه تولید کنندگان و فروشندگان همین افزایش قیمت است این مسئله را میتوان از دو بعد بررسی کرد؛ این افزایش قیمت اگر فقط در صنعت پوشاک اتفاق بیفتد طبیعتا قابل قبول نیست اما این افزایش قیمت فراگیر و در همه ی صنایع است و تمام دنیا با این تورم رو به رو بوده اند بنابراین یک امر طبیعی و پذیرفته است. وقتی شخص مصرف کننده متوجه است که تمام اقلام مصرفی افزایش قیمت داشته است، صرفا نسبت به یک صنعت نگرانی ندارد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به این موضوع که صنعت پوشاک نسبت به دیگر صنایع کمتر دچار تورم شده است بیان کرد: این صنعت به لحاظ افزایش قیمت از کمترین رشد برخوردار بوده است و علت آن این است که صنایع دیگر سرمایه شان، به دلیل اینکه کالایی که تولید میکنند سرمایه ای است هیچ وقت از بین نمیرود، به طور مثال یک لوازم خانگی و یا کالایی چون آهن و فولاد زمانی که به دلیل رکود بازار به فروش نرسد، مدتی بعد با افزایش قیمت و تورم آن را میفروشند، اما کالای ما مصرفی است مانند میوه ، اگر فروشنده میوه اش را امروز یا فردا نفروشد بعد از مدتی میگندد و قابل استفاده نخواهد بود. “مد” و “فصل” دو عاملی است که فروش پوشاک را دچار تزلزل میکند، در نتیجه تولیدکنندگان زمانی که پوشاکی را در بازار عرضه میکنند بلافاصله باید فروش برود، اگر فروش نرود به اصطلاح میگویند از مد افتاده یا از فصلش گذشته است. بنابراین تولید کنندگان و فروشندگان باتوجه به افزایش قیمت و تورم نسبت به صنایع دیگر بدون سود و بعضا با ضرر حداقلی کالایش را فروخته است به دلیل اینکه میخواهد شغلش را ادامه دهد و کارگرانش شغلشان را از دست ندهند بنابراین تولیداتش را عرضه و این ضرر و زیان را به جان خریده است زیرا به افق آینده امیدوار هستند. وی گفت: با توجه به صحبتهای رهبر انقلاب در تمام زمینهها برای رهایی مملکت تلاش خواهیم کرد و یکی از این تلاشها اتکاء به تولید داخلی است، بنابراین ما افق آینده را روشن میبینیم وسختیها را تحمل میکنیم.
با توجه به تحریمهایی موجود برای سال پیش رو، این تحریمها چه تاثیری در صنعت پوشاک داشته است؟ برای بی اثر کردن این تحریمها برنامه ای وجود دارد؟
نمی توان گفت تحریمها هیچ اثری نداشته است اما بالاتر از منطق، عشق و غیرت مردم و تولیدکنندگان وجود دارد و همانطور که میگویند با گذشت زمان این تحریمها از تهدید تبدیل به فرصت شده است و در اثر همین تحریمها وابستگیمان به دیگر کشورها کمتر شده است در نتیجه در صنعت پوشاک با مشکلات زیادی که رو به رو بوده ایم خودکفا شده و مقاومت کرده ایم وهمانطور که میبینیم نتیجه اش مثبت بوده است و این دقیقا همان اقتصاد مقاومتی ای است که رهبر انقلاب میگوید. بنابراین برنامه ی ما ادامه ی تولید است و من از همین جا از دولت و دولتمردان میخواهم که در بخش صادرات، کمک کنندهی تولیدکنندگانمان باشند و وزارت صمت،وزارت امور خارجه در این مسئله ورود پیدا کنند و زمینه ی تسهیلات و صادرات را فراهم کنند تا تولید کنندگان بهتر از قبل تولیداتشان را بر پایه افزایش دانش و مهارت ادامه دهند.
به نظر شما تا چه میزان بازار و جامعه از سیاستهای دستوری تبعیت میکند؟ خبری در رابطه با ممنوعیت مانتوهای بالای زانو و بدون دکمه شنیده ایم، چقدر بازار از این دستور تبعیت میکند و چقدر برای مدیریت این موضوع فشار بر روی شماست؟
در ایران به دلیل اینکه قاطبه ی مردم دیندار هستند و همین دیندار بودن برای انسانها یک باور ایجاد میکند و این باور میتواند راه گشای تمام امور باشد، هموطنان دیندار ایران به این باور رسیده اند و چون تنها دین است که به انسان دستور میدهد، دستورات الهی مورد احترام است بنابراین این ممنوعیتها کارساز نیست، مردم کشور ما، مردمانی دیندار و با اعتقاد هستند و حتی اقلیتهای مذهبی که مذهبشان با ما متفاوت است به قوانین اسلام و آنچه که دولت جمهوری اسلامی در قانون اساسی قرار داده است احترام میگذارند و بحث صیانت از حجاب وعفاف که بخش عمده اش به پوشش برمیگردد یک اعتقاد و باور است و مرتبط به سیایتهای دستوری نمیشود.
وی افزود: از نظر من چنین چیزی در قالب سیاستهای دستوری وجود ندارد به دلیل اینکه این مسئله موضوع عفاف و حجاب از قبل پذیرفته شده است و موضوع تازه ای نیست، از گذشته تا به امروز جزو قوانین بوده است و همه ی افراد جامعه باید آن را رعایت کنند و هنجار شکنی در برابر قانون اساسی جرم است. در حال حاضر مسئولین فرهنگی از این موضوع غافل شده اند اما امروز همه دست به دست هم میدهیم تا بد پوششی را به خوب پوششی تبدیل کنیم و من به عنوان مسئول اتحادیه این مسئله را وظیفه ی خودم میدانم و نسبت به آن دغدغه مند هستم، بنابراین دیگر دستگاهها و اتحادیهها که مسئولیت در این حوزه دارند هم باید متفقاً نسبت به این موضوع دغدغه مند و همراه باشند.
شیرازی تصریح کرد: اگر فردی بخواهد درخصوص پوشش و عفاف و حجاب مشکلی به وجود بیاورد، ستیزه جویی کند و عمدا بخواهد مقاومت کند وظیفه ی همه دستگاهها از جمله ما وظیفه خود میدانیم تا در چارچوب قانون با آنها برخوردهای لازم شود و به دستگاه قضایی به عنوان افراد متخلف معرفی شوند.
اخیراً تغییراتی در کارگروه مد و لباس اتفاق افتاده است مستقیما و صراحتا نظرتان را درخصوص این موضوع بگویید؟ حضور آقای امامی به چه شکل است همکاری شما و ایشان در این خصوص چگونه است؟
کارگروه مد و لباس سالهاست که فعالیت میکند و فارغ از اینکه تا امروز چقدر تاثیر گذار بوده یا نبوده است که خود جای بحث دارد، اما در دولت جدید دستخوش تغییراتی شد، در دولت قبلی این کارگروه زیر نظر معاونت هنری بود اما درماههای پایانی سال گذشته جناب دکتر مجید امامی که دبیر محترم شورای فرهنگ عمومی بودند، مسئولیت ریاست کارگروه مد و لباس را هم به عهده گرفتند و در جلسه ی هیئت وزیران مستقیما از سوی مقام عالی وزارت حکم گرفتند و تصمیم بر این شد که این کارگروه از زیر نظر معاونت هنری خارج شود.
شیرازی افزود: در حال حاضر جناب امامی مدتی است که مشغول شده و در این مدت یک نگاه و رویکرد متفاوت و مثبتی از خود ارائه داده است که من از این بابت به ایشان تبریک میگویم. در حال حاضر مسئله ی حمایت از عفاف، حجاب و صیانت از این فرهنگ توسط ایشان و همکارانش و اعضای محترم کارگروه مد و لباس دنبال میشود، اتحادیه پوشاک هم که به نمایندگی از اتاق اصناف در این کارگروه عضویت دائم دارد و با این کارگروه در حال همکاری و همراهی هستیم و با نگاهی جدید از فرهنگ عفاف و حجاب صیانت بیشتری انجام میدهیم.
رئیس اتحادیه پوشاک اظهار داشت: از نظر من مد شاید گونهای از اسراف باشد به دلیل اینکه در دنیا مد لحظه ای تغییر میکند و این با فرهنگ اسلامی ما متفاوت است، به دلیل اینکه فرهنگ ما اسراف را نمیپسندد به خصوص در این وضعیت کنونی که در تحریم و اقتصاد مقاومتی هستیم زیاده روی در مصرف و به دنبال مد بودن با جامعه ی ما مطابقت ندارد اما درعین حال همه افراد زیبایی را میپسندند، در پوشش هم باید زیباییها،جذابیتها، تنوع در رنگها و مدلها حتما رعایت شود، بعضا به آن میگویند مد اما من اسم آن را خلاقیت و نوآوری میگذارم و باید توسط طراحان خوب کشور فارغ از مسئله ی مد، نوآوری داشته باشیم و با این سابقهی فرهنگ ایرانی-اسلامی از مسئله ی صیانت از عفاف و حجاب که مسئله ی بسیار مهمی است پیروی کنیم وهنر به آن زیبایی ببخشد و اساسا کار هنر هم زیبایی بخشیدن است. بنابراین باید به وسیله ی هنر خلاقانه بتوانیم پوششی در قالب فرهنگ ایرانی-اسلامی برای قشر جوان امروز تولید و عرضه کنیم و طراحان را به سمت طراحی برای تولیدکنندگان سوق دهیم.
وی اظهار داشت: این مسئله به گونه ای میسر میشود که تمام کارگروهها و اتحادیههایی که مربوط به مد و لباس است در کنار هم قرار گیرند و با هم همکاری داشته باشند و سیاست گذاریهای لازم را انجام دهند. تا به امروز همه ی این دستگاها به طور موازی این مسیر را رفته اند در صورتی که برای نتیجه گرفتن باید همه ی دستگاههای مربوطه در کنار هم و با یک سیاست در یک مسیر حرکت کنند.
اشاره کردید به طراحان جوان ایرانی به عنوان پر سابقه ترین شخصی که در این حوزه فعالیت میکند، آیا ما طراحان لباس خوب در کشور داریم؟ چه تعداد هستند و آیا میتوانیم به آنها اعتماد کنیم یا نه؟
طراحان بسیار خوب زیادی داریم و در حال حاضر یکی از وظایف کارگروه مد و لباس جذب و شناسایی همین طراحان است. ما در اتحادیه میتوانیم به طراحان پروانه رسته طراحی دهیم تا بتوانند فعالیت کنند اما در این مسئله وزارت ارشاد باید کمک کننده باشد طراحان به ما معرفی شوند، اتحادیه به آنها پروانه دهد و کارگروه مد و لباس هم کمک کند تا این طراح مشغول به کار شود و وظیفه ی ارشاد این است این طراحان را حمایت کند به دلیل اینکه طراحان طبیعتا سرمایه ندارند و اکثریت آنها در منزلشان کار میکنند در نتیجه قانون باید طوری تنظیم و ابلاغ شود که این طراحان بدون اینکه موظف باشند در یک مکان تجاری مشغول باشند از مالیات هم معاف شوند.
رئیس اتحادیه ادامه داد: زمانی که این کارگروه و وزارت ارشاد تعامل لازم را جهت معرفی طراحان پیدا کنند، این طراحان از طریق اتحادیه به تولید کنندگان معرفی خواهند شد و تولیدکنندگان بر اساس قانون موظف هستند طبق ایدههای خلاقانه این طراحان پوشاک تولید کنند و فروشندگان از این تولید کنندگان پوشاک خریداری کنند، با کامل شدن این زنجیره در نتیجه پوششهای ناهنجار در جامعه حذف شده و نا هنجاری تبدیل به هنجار خواهد شد و جامعه به آرومی تغییر پیدا میکند و به صورت تدریجی در وضعیت خوب درپوشش قرار میگیرد.
اشاره کردید تولید کنندگان از این طراحان استفاده کنند، آیا این فرهنگ وجود دارد؟ آن ساز و کاری که گفتید فارغ از اینکه چقدر زمان ببرد و اجرایی بشود یا نه چگونه است؟ ما از طریق تولید کنندگان لباس از این طراحان استفاده میکنیم؟ آیا امروز این اتفاق رخ داده است یا خیر؟
تولیدکنندگان بزرگی که موفق هستند قطعا بدون طراحی و ایده پردازی موفق نشدهاند و در نتیجه یک تولید کننده ی بزرگ و موفق حتما از طراح وایده پرداز استفاده کرده است اما اینکار قانون مند نیست و این مسئله به گونه ای که عرض کردم با کمک وزارت ارشاد، اتحادیه و کارگروه مد و لباس قانون مند میشود و آن زنجیره که عرض کردم کامل میشود و عمده این طراحان در حال حاضر قانونمند نیستند و ممکن است طراحانی جذب این تولید کنندگان بزرگ شوند که تحت تاثیر همین مدهای نامتعارفی که در خیابان شاهدش هستیم باشد در نتیجه اگر طراحان قانون مند جذب تولید کنندگان شوند طی ۵ سال شاهد یک تحول و نگرش جدیدی در بحث پوشاک خواهیم بود.
در چه دوره ای از گذشته عملکرد کارگروه موفق تر بوده است یعنی تعاملی که با اتحادیه و صنف داشته باعث پیشرفت مواردی بوده که همیشه دغدغههای این حوزه است؟
به لحاظ کمی اگر بخواهیم بگوییم اوج این کارگروه در زمان دکتر کشاورز بوده است و در کل در گذشته تعامل فی مابین به لحاظ کمی عالی بود و نتایج خوبی داشت اما آن کیفیتی که باید را دارا نبود که اگر داشت درحال حاضر شاهد این بد پوششیها نبودیم، اما باز هم میگویم به لحاظ کمی واقعا رشد زیادی داشت و تعامل بسیار بالا بود. امروز با سیاست گذاریهای جدید آقای دکتر امامی در صدد یک تحول است تا این تعاملات بیشتر شود ولی درعمل باید کیفی آن را لمس کنیم و همانطور که عرض کردم باید همه ی دستگاهها ورود پیدا کنند و مهم تر از همه اتحادیهها را باور کنند. اگر امروز وزارت ارشاد یک ایونت برگزار میکند باید این را در نظر بگیرد که این ایونتها نباید به هیچ عنوان هیچ گونه فروشی داشته باشد ما ویترین فروش کم نداریم، فروشگاههایی که بیش از نیاز مردم است و یکی از علتهای رکود و مشکلات حتی به لحاظ فرهنگی در مسائل پوشش، همین کثرت زیادی فروشگاهها است، فروشگاهای زیر زمینی، دست فروشها، فضاهای مجازی هم مزید بر علت است واحدهای صنفی ای که بیش از نیاز هر شهر است هم در جای خود، به خصوص در شهر تهران که چندین برابر تقاضاهای خرید واحد صنفی وجود دارد و در پی آن تولیدات هم چند برابر میشود، این مسئله ضربه زننده و باعث رکود و تورم بازار میشود.
در این ایونتهایی که وزارت ارشاد برگزار میکند باید به طراحان غرفههای رایگان دهند تا آنها آثارشان را به نمایش بگذارند و از تولید کنندگان دعوت شود تا از توانمندی طراحان بازدید و تولیداتشان را بر این اساس نهادینه کنند اما متاسفانه مخاطب این نمایشگاهها مخاطب هستند در حالیکه باید تولیدکنندگان مخاطب باشند.
فکر میکنید با برخورد قهری مواردی که در موضوع لباس و مد است تصحیح میشود و مسکنی برایش است یا خیر؟!
بالغ بر بیست سال است که اتحادیه با نیروی اماکن همراه میشود و نظارت میکند، علاوه بر این اماکن شخصا بر همه ی واحدهای صنفی نظارت میکند و این رسالت کارش است. اتحادیه پوشاک و بازرسان ما هم نظارت مداوم و مستمر دارند و گاهی با وجود تذکرات به برخوردهای سلبی، پلمپ و تعطیلی هم منجر میشود. علت اینکه ما تا به امروز به نتیجه ای نرسیده ایم این است که بازهم میگویم باید همه ی دستگاههای مرتبط، هدفمند و منسجم حرکت کنند و اگر به فروشندگان شاخصهای تولید را ابلاغ میکنیم و او میپذیرد باید فروشگاههای مجازی، دستفروشان و… هم یا حذف شوند و یا بر طبق قانونهای کارگروه مد و لباس پیش بروند.
به عنوان اتحادیه ای که بیشترین عضو را دارید و بیش از ۱۷ هزار نفر هستید به عنوان رییس چنین اتحادیه ای چه مشکلات و دغدغههایی بیشتر شما را اذیت میکند و دغدغه صنف شما است و هر روز با آن مواجه هستید؟
به عنوان یک خدمتگزار امروز دغدغه ی من برای صنفم نیست برای این جامعه است، به دلیل اینکه اگر دغدغه مندی نسبت به جامعه ام را برطرف شود دغدغه مندی صنف من در دل این جامعه حل میشود، بنابراین نباید تنها به فکر منافع صنفم باشم. وی افزود: امروز برای حمایت از تولید باید موانع از سر راه مجوز برداشته شود، این مسئله دغدغه ی رهبری هم است. قانون گذار اتحادیهها را موظف کرده است وقتی قرار است به فردی پروانه بدهید و یا پروانه آن را تمدید کنید برابر قانون ماده ۱۸۶ مالیاتهای مستقیم باید از سازمان مالیاتی استعلام شود و سازمان مالیاتی باید در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگو باشد تا اتحادیه ظرف ۲۴ ساعت پروانه را صادر کند اما متاسفانه ماههاست پروانه صادر نمیشود چون سازمان مالیاتی به دلیل بدهی مالیاتی پاسخ منفی میدهد اما اگر واضح در پاسخش به میزان بدهی اشاره کند اتحادیه میتواند به عنوان مامور قانون به درخواست دهنده بگوید بدهی اش را پرداخت کند و بعد از آن به سرعت پروانه اش صادر شود.این مسئله یکی از بزرگترین دغدغههای ما است. و شما به عنوان رسانه این دغدغهها را باید در جامعه منعکس کنید تا موانع برداشته شود.