ضریب گردش مالی صنعت منسوجات و پوشاک در جهان، سالانه حدود یکهزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است، صنعت پوشاک و نساجی کشور که میتواند سهم بالایی در اشتغالزایی، رشد صنعت و حتی صادرات داشته باشد، متاسفانه گرفتار موانع و مشکلات متعددی است، موانعی که سبب شده این صنعت نهتنها از مرزهای کشور فراتر نرود که حتی در داخل هم توانایی پاسخگویی به همه سلایق را نداشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا به نقل از قدس آنلاین، علیرضا حائری، عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی در رابطه با مشکلات تولید پوشاک در ایران گفت: صنعت پوشاک در ایران همچون دیگر صنایع دارای یک سری مشکلات عمومی از جمله تأمین مواد اولیه، نرخ ارز، نقدینگی واحدها و بالا بودن قیمت تمام شده محصولات نسبت به متوسط جهانی؛ و یک سری مشکلات اختصاصی همچون بحث کاهش قدرت خرید مردم و تبدیل شدن پوشاک به اولویتهای چندم، است.
عضو هیأت مدیره جامعه متخصصان نساجی با بیان اینکه ارزش خرید پوشاک ما در داخل تا حدود سه سال پیش سالانه بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده میشد، تصریح کرد: امروز این میزان به ۵ تا ۶ میلیارد دلار در سال کاهش یافته که این امر منجر به کاهش تولید و حاشیه سود تولید کننده شده است.
عضو هیأت مدیره جامعه متخصصان نساجی به پتانسیلهای ارزآوری و اشتغالزایی صنعت پوشاک و ارزش افزوده بالای آن اشاره و خاطرنشان کرد: این صنعت، صنعتی سبز است و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمیکند، ضمن اینکه سرانه سرمایه گذاری در این صنعت تقریبا یک دهم دیگر صنایع است.
حائری در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله حمایت از صنعت پوشاک اشاره کرد و گفت: منظور از حمایت فقط بستن مرزها و افزایش تعرفه واردات نیست؛ در واقع این راه حمایت نیست، بلکه این روش صنعت پوشاک را غیر رقابتی میکند و همان بلایی را که بر سر صنعت خودرو آورد بر سر پوشاک هم میآورد.
وی با بیان این که در حوزه پوشاک آمار دقیقی در رابطه با میزان اشتغالزایی نداریم، چراکه بخشی به صورت زیرپلهای تولید میکنند، ابراز کرد: اما به صورت رسمی حدود سه میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.
در ادامه حائری افزود: نیروی کار ماهر، توجه به این نیروها و سیاستهای تجاری انعطافپذیر و از طرفی حمایت چند دههای از صنعت پوشاک و همچنین داشتن دانش در این حوزه، صنعت پوشاک را در کشورهایی نظیر پاکستان، بنگلادش، چین و ترکیه تبدیل به صنعتی پیشرو و ارزآور کرده و توجه به همین عوامل بخش بسیاری از صادراتشان به کشورهای اروپایی را رقم زده است و چنانچه ایران هم خواهان رسیدن به چنین جایگاهی در حوزه پوشاک است بایستی تمامی این عوامل را در کنار هم ببیند.