افشای حقیقت کرونا توسط دنیای مد و پیامدهای آن
با بررسی دنیای مد در سال ۲۰۲۰ نشان داده میشود که کرونا یک برنامهریزی از پیش تعیین شده بود!! همانطور که بیل گیتس گفت: «فاجعه بعدی عصر ما نه یک جنگ، بلکه یک بیماری واگیردار خواهد بود.» تمام اتفاقات مانند داستانهای علمی ـ تخیلی از جلوی چشمانمان گذشتند و هنوز هم ادامه دارد؛ هرچند متاسفانه چیزی که این روزها، ما همگی و بهطور کلی تمام دنیا، در حال تجربه کردن هستیم، واقعیت دنیای امروز ما محسوب میشود.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا، در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی همزمان با هفته مد برلین، شاهد مدلهایی بودیم که با ماسکهایی بر صورتهای خود جلوی عکاسان و بازدیدکنندگان ظاهر شدند. آن ماسکها در آن نمایشگاه در راستای تِم سال نمایشگاه «هوا» و در اعتراض به آلودگی هوا بر صورتهای مدلها قرار گرفتند. و امروز ما همگی آن ماسکها را بر صورت خود میگذاریم که بتوانیم در خارج از خانههای خود در امان باشیم و نشان از این دارد که کرونا کاملاً موضوع برنامهریزی شدهای بود و دنیای فشن نیز لباسهای متناسب با این دوران و ماسکها را از قبل طراحی و در فشن شوها به نمایش گذاشته بود.
نکته مثبت کرونا این بود که، به دلیل کم شدن ترافیک و همچنین متوقف شدن چرخه تولید کارخانجات، آلودگی هوا در سراسر جهان کاهش چشمگیری داشته است. همانطور که لی ادلکرت، کارشناس دنیای مُد، در سال ۲۰۲۰ به روشنی برای مخاطبان خود توضیح میدهد که «این ویروس همه چیز را کند میکند»، ما شاهد تردید و توقف بسیار بزرگ و عمومی در تولید محصولات مصرفی خواهیم بود. این موضوع بسیار وحشتناک است، اما میتوانیم از زاویه دیگری هم به آن نگاه کنیم تا متوجه تاثیر مثبت پیامدهای آن، بر زندگی خود و محیط زیست باشیم؛ زیرا موظف بودیم که قبلاً جلوی تولید فوق سریع را بگیریم و رفتارهای خود را در مواجه با محیطزیست تغییر دهیم، البته اگر به راستی قصد داریم که زمینمان را نجات دهیم. با تمام این تفاسیر به نظر میرسد که این ویروس عجیب و غریب، برای زمین شگفتآور است.
واکنش صنعت مُد به ویروس کرونا
بیش از دو سال است که تمام کسب و کارها به نحوی تحت تاثیر این ویروس جدید قرار گرفتهاند و مسلما صنعت مد و پوشاک هم در بخشهای بسیار زیادی متأثر از این ویروس بوده است، از جمله بسته شدن فروشگاههای زنجیرهای بزرگ پوشاک و همچنین بوتیکهای کوچک در اغلب شهرهای اروپایی و امریکایی، به تعلیق در آمدن چرخه تولید در اغلب کشورهای تولید کننده و همچنین متوقف شدن واردات و صادرات بین کشورهای تولید کننده و عرضه کننده پوشاک. طبق آخرین آمار، خرید و فروش پوشاک به شکل بسیار محسوسی به پایینترین سطح خود در چندین سال گذشته رسیده است؛ ولی کمترین پیشبینیها در مورد میزان خسارات وارد شده بر این صنعت هم بسیار وحشتناک است. وارد شدن ضررهای مالی بسیار به تولیدکنندگان و بیکار شدن بخش زیادی از کارگران و صنعتگران و از بین رفتن بخشی از مشاغل، شرایطی را در آینده بسیار نزدیک رقم خواهد زد که خود به خود حتی بعد از خروج از بحران، باعث کاهش مصرف میشود.
همانطور که بر همگان واضح است، شیوع این ویروس از کشور چین آغاز شد و به سبب همین امر بسیاری از هفتههای مد در کشورهای آسیایی لغو شدند از جله هفته مد شانگهای چین، سئول و توکیو. بسیاری از طراحان و شرکتکنندگان در سمت دیگر دنیا، در هفته مد میلان و پاریس در حالی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفتند که هنوز تعداد مبتلایان در این شهرها از تعداد انگشتان دست هم کمتر بود. بیشتر خریداران طرحهای طراحان اروپایی از کشورهای آسیایی از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی هستند که به دلیل شیوع اولیه ویروس در این کشورها این خریداران و بازدیدکنندگان تمام سفرهای خود را به مقصد شهر میلان و پاریس لغو کردند و همین امر باعث شد تا طراحان بزرگ و کوچک ضررهای مالی بسیاری را متقبل شوند.
کشور ایتالیا که یکی از بزرگترین مراکز تولید پارچه، پوشاک و کیف و کفش در سراسر دنیا است، در زمان اوج همهگیری کرونا، تمام زنجیره تولید خود را متوقف کرد؛ بنابراین تبعات این ویروس در همه جای دنیا بسیار تأسف وار بود.
اکنون که اوضاع همهگیری کرونا بهتر شده است، بار دیگر رویدادهای مد و فشن شوها شروع به کار کردند، اما جبران تأثیرات سوء اقتصادی دو سال گذشته هنوز نیاز به زمان بیشتری دارد.