تاثیر هنر اسلامی بر کارتیه
کلمه کارتیه ((Cartier)) بیش از ۱۷۵ سال که مترادف با زرق و برق نمادین فرانسوی است، زیورآلات کارتیه به خاطر الماسهای عظیم و لوکس بودنش توانسته تبدیل به برندی محبوب شود، اما نکته جالب توجه این است که این برند بینالمللی از هنر اسلامی هم در کارهایش الهام گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا و به نقل از نشریه ووگ، اکنون، نمایشگاه جدیدی در موزه هنر دالاس (DMA) به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه هنر اسلامی بر خانه جواهرات لوکس فرانسوی تأثیر گذاشت و به کارتیه کمک کرد تا به یک نام آشنا در سراسر جهان تبدیل شود. نمایشگاه «کارتیه و هنر اسلامی: در جستجوی مدرنیته» که توسط DMA و Museé des Arts Décoratifs در پاریس، همراه با کارتیه ایجاد شده است، تا ۱۸ سپتامبر نیز برپاست.
علاقه این برند به هنر اسلامی در آغاز قرن بیستم آغاز شد، زمانی که هنرمندان و بازرگانان خاورمیانه شروع به آوردن آثار هنری و عتیقه خود به نمایشگاههایی در شهرهای بزرگ اروپایی کردند. لویی جی کارتیه که پدربزرگش ژاک کارتیه تجارت جواهرات خانواده فرانسوی را در سال ۱۸۴۷ تأسیس کرده بود، در آن نمایشگاه ها شرکت کرد و مجذوب الگوها، اشکال، رنگ ها و ساختار هنر اسلامی شد. برادرش ژاک کارتیه پس از سفر به هند در زمستان ۱۹۱۱-۱۹۱۱ ارتباط مشابهی با سبک هنری متمایز ایجاد کرد.
با گسترش کسب و کار خانوادگی در سراسر جهان، برادران شروع به بافتن اشکال و تکنیک های هنری اسلامی در دستبند، ساعت، سنجاق، گردنبند، انگشتر، ساعت و سایر قطعات گران قیمت خود کردند.
بیش از ۴۰۰ شی – از تاج های پر زرق و برق گرفته تا عکس های تاریخی و آثار هنری اسلامی از مجموعه قوی DMA – داستان تکامل سبک کارتیه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ را روایت می کند.
برادران کارتیه – لوئیس، ژاک و پیر – از هند، ایران، آفریقای شمالی، شبه جزیره عربستان و فراتر از آن الهام گرفتند تا سبک امضای برند خود را توسعه دهند، که از نئوکلاسیک به آرت نوو و آرت دکو تکامل یافت.
پیر راینرو، مدیر تصویر، میراث و سبک کارتیه، به هالی هابر می گوید: «کشف هنر اسلامی بسیار جدید بود. “این جادویی است از اشکال جدید، که بسیار تزئینی و بسیار متفاوت، از آنچه قبلا در محیط بوده است.”
این نمایشگاه همچنین از فناوریهای دیجیتال مدرن، از جمله بزرگنمایی فوقالعاده و ویدئوهای متحرک، برای کمک به نشان دادن فرآیند خلاقانه و پیچیدگی قطعات کارتیه استفاده میکند. یک “گردنبند تنفسی” مکانیکی نشان می دهد که چگونه یک قطعه طلا و الماس ۱۹۴۸ شکل می گیرد تا با گردن مطابقت داشته باشد. همانطور که ژان شایدنز برای ماهنامه تگزاس می نویسد، “استفاده از فناوری در نمایشگاه توانسته تا زیبایی پیچیده جواهرات را تقویت کند.”
معروفترین جواهرات کارتیه محل قرارگیری الماس آبی امید ۴۵.۵۲ قیراطی است که در اواخر قرن هفدهم در قلمرو اسلامی گلکوندا در آن زمان استخراج شد. ژان باپتیست تاورنیه که الماس را به فرانسه بازگرداند، در طول زندگی خود چندین بار به ایران و هند سفر کرد. گزارش های او از جهان اسلام هم فرانسوی ها را مجذوب خود کرد و هم برای توجیه گسترش استعمار در شمال آفریقا و هند مورد استفاده قرار گرفت.
همانطور که صبیحه الخمیر، کارشناس هنر اسلامی در سال ۲۰۱۰ به امی کرافورد اسمیتسونیان گفت، اگرچه نمایشگاهی متمرکز بر جواهرات بسیار مجلل که تعداد کمی از مردم توانایی خرید آن را دارند، به احتمال زیاد جهان را تغییر نمی دهد یا تنش های ژئوپلیتیکی بین شرق و غرب را کاهش نمی دهد. شکاف بین فرهنگ های مختلف به ویژه هنر اسلامی – و جواهراتی که از آن الهام گرفته شده است، شما را فرا میخواند که نزدیک شوید و نگاه کنید، بپذیرید که متفاوت است و سعی کنید بفهمید که اگرچه کوچک است، اما ممکن است چیزی برای گفتن داشته باشد.