گرایش برندهای مد به توکن های غیرمثلی (NFT)
این روزها هیاهوی زیادی در مورد توکن های غیرمثلی (NFT) وجود دارد و مارک های مد نمیخواهند از این موضوع عقب بمانند و گوچی در این باره اخیراً گفته است که ” در این لحظه فقط زمان مهم است”.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا به نقل از نساجان ، از حراج اثر هنر دیجیتالی ۶۹ میلیون دلاری با فناوری NFT گرفته تا فروش اولین توییت تقریباً ۳ میلیون دلاری، جای تعجب نیست که صنایع دیگر در تلاش هستند راهی برای اتخاذ روند تولیدات کلکسیونی خود پیدا کنند. به ویژه شرکت های لوکس تلاش بسیاری کرده اند تا NFT ها را به عنوان منبع درآمد با منابع فعلی خود ادغام کنند بدون اینکه انحصار و هویت برند خود را به خطر بیندازند. یک راه حل بالقوه در این زمینه لباس های سه بعدی است.
به عنوان مثال ، مشتریانی که NFT خریداری میکنند می توانند تصاویری از خود با پوشیدن لباس سه بعدی ایجاد کرده و آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. برای لباس های لوکس که اغلب در نسخه های بسیار محدود به فروش میرسند، این میتواند فرصتی باشد تا مشتریان بیشتری بتوانند خود را در یک لباس خاص ببینند بدون اینکه ارزش مالکیت محصول فیزیکی را به خطر بیندازند. راه حل دیگر فروش لباس های سه بعدی برای آواتارها در بازیهای آنلاین است.
پلتفرم Neuno یک بازار NFT مستقر در استرالیا، میخواهد همین کار را انجام دهد و ادعا میکند که با پنج مارک لوکس در زمینه لباس های سه بعدی کار میکند. علاوه بر این ، این شرکت با برخی از بزرگترین بازی سازهای آسیا مشارکت دارد تا صاحبان NFT بتوانند آواتارهای خود را در این بازی ها استفاده کنند. این شرکت تازه وارد از فناوری بلاکچین Dapper Labs استفاده میکند.
برای اطمینان از انحصاری بودن لباس های لوکس ، Neuno فقط به طور مستقیم با برندها کار میکند که در مقایسه با سایر بازارهایی که هر کسی آزاد است NFT های خود را بارگذاری کند و به فروش برساند مطمئن تر است. هدف Neuno این است که صاحبان NFT را قادر به پوشیدن مجازی لباس ها روی آواتارهای خود کنند و این موجب گسترش استفاده ازNFT های لوکس فراتر از مالکیت یک تصویر ویرایش شده می شود.
مثال دیگر IMVU است که اگرچه مارک های لوکس را هدف قرار نمیدهد اما بستری است که به کاربران امکان طراحی و تجارت لباس های سه بعدی را می دهد. این شرکت توکن VCOIN خود را در ابتدای سال ۲۰۲۱ راه اندازی کرد.
از یک طرف NFT ها می توانند یک محصول قابل دسترس را که توسط مارک های لوکس ارائه می شود، به منظور جذب بازار گسترده تر برای کسانی که تمایل به خرید نسخه سه بعدی لباسی که یک فرد مشهور می پوشد دارند، افزایش دهد. اما در عین حال باید در اجرا دقت شود تا اطمینان حاصل کرد که ارزش این برند لوکس تجاری از طریق مالکیت لباس دیجیتالی دچار افت ارزش نشود.
در همین حال ، مارک های لوکس همچنین می توانند از NFT برای تایید منشأ استفاده کنند. Arianne یک فناوری بلاکچین است که پاسپورت دیجیتال برای کالاهای لوکس ایجاد می کند و اخیراً ۸ میلیون یورو بودجه برای جذب سرمایه فراهم کرده است. به عنوان مثال Breitling پاسپورت های دیجیتال را در تمام ساعت های خود پیاده سازی کرده و Richemont یکی از اعضای این اتحاد است. LVMH یکی دیگر از گروه های لوکس با زنجیره بلوکی ضد تقلبی AURA است که برای ردیابی مارک هایی مانند Louis Vuitton و Parfums Christian Dior استفاده می شود.