تاریخچه برند هرمس و علل موفقیت آن
نام هرمس به دوران باستان، مذهب و اسطوره های یونانی باز می گردد. این نام، ریشه در یک خدای یونانی از کوه المپ دارد که پسر زئوس بود. هرمس، نماینده و پیام رسان خدایان بود. نام دیگرش، خدای مرزها و عبور از مرزها بود؛ زیرا آزادانه بین دو دنیای فانی و باقی سفر میکرد و مسئول رساندن ارواح به دنیای آخرت بود. او را محافظ و حامی جاده ها و مسافران نیز می دانند.
به گزارش پایگاه خبری ایرتانا و به نقل از پویااندیش، امروزه هرمس به نام یک برند که ریشه های عمیقی در تاریخ و سنت دارد و تاریخ تأسیس آن به دست تری هرمس است، به سال ۱۸۷۳ باز می گردد. او که در آلمان و از یک پدر فرانسوی و مادر آلمانی متولد شد، در سال ۱۸۲۸ به همراه خانواده خود به فرانسه سفر، و بعدها، برند هرمس را در همین کشور بنا کرد؛ در حالی که هرمس که امروزه، به عنوان یک تولید کننده کالاهای لوکس و مد فرانسوی، با تخصص در تولید محصولات چرمی، اکسسوری های سبک زندگی، اثاثیه منزل، عطر، جواهرات و ساعت شناخته شده، در اصل، تأمینکننده اکسسوریهای کالسکههای قدیمی بوده است که با اسب کشیده می شدند.
برند هرمس کارش را با افتتاح یک فروشگاه افسار اسب در گرند بلوار پاریس آغاز کرد.
هرمس در این فروشگاه خود را وقف خدمت به طبقه اشراف اروپایی کرده بود. هرمس، پالهنگ ها و افسارهای باکیفیت را در فروشگاه خود برای صنعت درشکه سازی ارائه می داد. او برای کارها و تلاش هایش جوایز بسیاری دریافت کرد.
در سال ۱۸۸۰، چارلز امیلی، پسر هرمس، مسئولیت فروشگاه را بر عهده گرفت و مکان آن را به خیابان ۲۴ سنت هونور منتقل کرد، جایی که تا به امروز تغییر نکرده است. چارلز امیلی با کمک پسرانش، آدولف و امیلی ماریس، سراجی (زین سازی) را وارد کار خود کرد و به خرده فروشی محصولات خود مشغول شد. در آن زمان، شرکت هرمس برای اشرافیان اروپا، روسیه، آسیا، افریقای شمالی و قاره امریکا کار می کرد.
کیف های برند هرمس
در سال ۱۹۰۰، شرکت هرمس شروع به ارائه کیف هایی کرد که مخصوص اسب سوارها طراحی شده بودند و آن ها می توانستند تجهیزات اسب و درشکه سواری را در آن جای بدهند. اولین کیف شرکت هرمس، همان کیفی است که امروزه با نام کیف هوتا کورویس شناخته می شود. اینگونه بود که کمپانی هرمس وارد کار طراحی و تولید کیف برای صنعت مد شد.
استفاده از زیپ توسط برند هرمس
بعد از اینکه چارلز بازنشسته شد، پسرانش رهبری شرکت را بر عهده گرفتند و نامش را به هرمس فریرز تغییر دادند. کمی بعد، امیری ماریس شروع به ارائه زین برای سزار روسیه کرد. این کار، موفقیت های بزرگی را به دنبال داشت و تا سال ۱۹۱۴، هرمس ۸۰ نفر کارگر برای ساخت زین ها استخدام کرد. پس از این، ماریس حق انحصاری استفاده از زیپ را گرفت و از آن برای پوشاک و کالاهای چرمی استفاده کرد.
او اولین طراحی بود که از دستگاه زیپ در فرانسه استفاده کرد و زمینه ها را برای آیندۀ مد برند هرمس فراهم آورد. یکی از اولین ترندهای مدی که معرفی شد، اولین کت طلایی چرمی زیپ دار بود که به صورت انحصاری برای ادوارد، شاهزاده ولز تولید شد. به خاطر حقوق انحصاری ماریس برای استفاده از زیپ، این وسیله به صورت کلی در فرانسه با عنوان چفت هرمسی شناخته می شد.
بعد از موفقیت زیپ، ماریس در طول کل دهه ۲۰ ، تنها رئیس شرکت بود. او اکسسوری ها و مجموعه لباس ها را به خط تولید کیف های مخصوص اسب سواری اش که حالا مشهور شده بودند، اضافه کرد. بعد از اینکه همسر ماریس گله کرد که نمی تواند کیفِ مورد علاقه اش را در بازار پیدا کند، او اولین کیف دستی چرمی را تولید کرد که در سال ۱۹۲۲ روانه بازار شد.
ماریس این اتفاق را به چشم یک فرصت دید و خودش دست به تولید مجموعه کیف دستی زنانه زد و تاریخچه این اکسسوری را به کلی متحول کرد.
هرمس، این روند تاریخی و موفقیت عظیمش را ادامه داد و سپس در سال ۱۹۲۴ ، دو فروشگاه در ایالات متحده افتتاح کرد. تیم هرمس که حالا بر موج موفقیت سوار شده بود، در سال ۱۹۲۹، از اولین مجموعه پوشاک زنانه سفارشی خود نیز در پاریس رونمایی کرد. این شروع کشف سبک ها و ترندهایی بود که در نهایت، به کیف پررونق هرمس منتهی شد.
تولید ساعت توسط برند HERMES
هرمس برای افزودن به مجموعه اکسسوری های خود، در اواسط دهه ۳۰ ، یونیورسال ژنو، یک ساعت ساز فرانوسی را استخدام کرد تا طراح انحصاری ساعت برند هرمس شود. این کمپانی، خطی از ساعت های مچی مردانه (که با استیل ضدزنگ یا طلای ۱۸ عیار ساخته می شدند) و ساعت های مچی آرت دکو که با استیل، طلای ۱۸ عیار یا پلاتینیوم ساخته می شدند را راه اندازی کرد.
مدل های زنانه و مردانه، نمادهایی با عنوان هرمس یا هرمس یونیورسال ژنو داشتند. این همکاری بیم هرمس و یونیورسال، تا دهه ۵۰ میلادی ادامه داشت.
سایر کیف های مشهور هرمس در دهه ۳۰ وارد بازار شدند؛ برای مثال، کیف “Sac à dépêches” در سال ۱۹۳۵ (که بعدا به کیف کِلی تغییر نام داد)، و کیف Hermès carrés در سال ۱۹۳۷. در سال ۱۹۵۶، مجله سبک زندگی، عکسی از گریس کلی را که یک کیف “Sac à dépêches” در دست داشت، به چاپ رساند. او این کیف را در مقابل بدن خودش گرفته بود تا بارداری اش را مخفی کند؛ از این رو، مردم نام کِلی را برای آن کیف انتخاب کردند و هرمس هم بعدا همین نام را برای آن کیف گذاشت و اتفاقا به موفقیت بزرگی هم دست یافت.
تولید عطر و ادکلن توسط برند هرمس
برند Hermes تا اواخر دهه ۵۰ ، سخت مشغول طراحی و ارائه کیف های زیبا و جدید بود و به موفقیت خوبی هم دست یافته بود. در سال ۱۹۶۱، این برند وارد بیزنس عطر و ادکلن هم شد. خط عطر و ادکلن با عطر مشهور کالیشه معرفی شد، که نامش را از یک کالسکه سرپوشیده چهارچرخ معروف که تا دهه ۵۰ هم لوگوی هرمس بود، گرفته بود. سنت و موفقیت هرمس همچنان تداوم یافت و ژان کلود اِلینا در سال ۲۰۰۴ ، مسئول قسمت عطر و ادکلن این برند شد و از آن زمان تا کنون، به موفقیت های زیادی در این زمینه دست پیدا کرده است. او کسی بود که خط تولید مشهور هرمسی را معرفی کرد.
در طول دهه ۷۰ میلادی، برند Hermes چندین فروشگاه در سراسر دنیا افتتاح کرد؛ اما در مقایسه با رقبای خود، افت کرده بود. متخصصان صنعت، این افت را به پافشاری افراطی Hermes بر روی صرفا استفاده از مواد طبیعی در محصولات نسبت می دادند؛ در مقابل، رقبای آن ها از مواد شیمیایی و انسان ساخت نیز برای تولید محصولات خود بهره می بردند. حتی گاهی اتفاق می افتاد که کارگاه های هرمس به خاطر تاخیرهای دو هفته ای در سفارشات، کاملا سوت و کور می شدند.
علیرغم این افت و ضرر، عطر و ادکلن های Hermes به موفقیت بالایی رسیده بودند و توانستند او را به عنوان یک بازیکن مهم، وارد بازیِ سخت و رقابتیِ بازار کنند. برای جبران این افت، دو طراح جدید وارد شرکت شدند تا مجموعه پوشاک را متحول کنند. آن ها آیتم های غیرمعمولی، مانند جینِ پوست شترمرغ و کاپشن موتورسواری پوست پایتون را معرفی کردند. با این فیس لیفت، فروش سالانه Hermes از ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۹۷۸ به ۴۶۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۰ رسید.
ورود برند HERMES به بازارهای جدید
در طول سال های بعد، برند Hermes قدم به بازارهای تازه ای گذاشت. در دهه ۸۰ میلادی، Hermes لوازم سفره خود را معرفی کرد که به یک نقطه قوت برای شرکت بدل شد. کالاهای هرمس در سال ۱۹۹۰ گسترش بیشتری را نیز شاهد بود و در نهایت، حدود ۳۰ هزار آیتم را در بر می گرفت. هرمس، سنت خود را ادامه داد و شروع به استفاده از مواد اولیه جدید در مجموعه هایش کرد که شامل بلور و سفال هم می شد.
در سال ۱۹۹۳، Hermes در بازار بورس پارس در دسترس عموم قرار گرفت. آن ها استودیوهای طراحی و کارگاه های خود را به بیرون از پاریس، در پانتین منتقل کردند. این تغییرات، هیجان خوبی را به تیم و افراد شرکت منتقل کرد؛ اما سود و فوایدش برای عموم مردم بیشتر بود؛ دوم اینکه، مدیرعامل آن زمانِ شرکت، برای مجله فوربس توضیح داده بود که فروش سهام شرکت برای این بوده است که به کاهش تنش های بین اعضای خانواده کمک شود و آن ها بتوانند بدون جر و بحث، سهام خودشان را نقد کنند.
ورود برند HERMES به بازارهای جدید
در طول سال های بعد، برند Hermes قدم به بازارهای تازه ای گذاشت. در دهه ۸۰ میلادی، Hermes لوازم سفره خود را معرفی کرد که به یک نقطه قوت برای شرکت بدل شد. کالاهای هرمس در سال ۱۹۹۰ گسترش بیشتری را نیز شاهد بود و در نهایت، حدود ۳۰ هزار آیتم را در بر می گرفت. هرمس، سنت خود را ادامه داد و شروع به استفاده از مواد اولیه جدید در مجموعه هایش کرد که شامل بلور و سفال هم می شد.
در سال ۱۹۹۳، Hermes در بازار بورس پارس در دسترس عموم قرار گرفت. آن ها استودیوهای طراحی و کارگاه های خود را به بیرون از پاریس، در پانتین منتقل کردند. این تغییرات، هیجان خوبی را به تیم و افراد شرکت منتقل کرد؛ اما سود و فوایدش برای عموم مردم بیشتر بود؛ دوم اینکه، مدیرعامل آن زمانِ شرکت، برای مجله فوربس توضیح داده بود که فروش سهام شرکت برای این بوده است که به کاهش تنش های بین اعضای خانواده کمک شود و آن ها بتوانند بدون جر و بحث، سهام خودشان را نقد کنند.
البته با وجود عمومی شدن سهام شرکت، هنوز هم خانواده هرمس عمده سهم این شرکت را دارند که جمعا نزدیک به ۸۰ درصد است و به این ترتیب، ژین لوئیس دوما و کل خانواده هرمس، در فهرست میلیاردرهای فوربس قرار می گیرند.
ژین لوئیس دوما در سال ۲۰۰۶، بعد از ۲۸ سال ریاست شرکت بازنشسته شد. او میراثی گرانقدر از شیک ترین طراحی های مد را از خود به جای گذاشت. متاسفانه او در سال ۲۰۱۰، بعد از یک بیماری طولانی مدت از دنیا رفت. پاتریک تامس که در سال ۲۰۰۵ به عنوان دستیار با لوئیس کار کرده بود، جایش را در شرکت گرفت. تامس حالا اولین رئیس شرکت Hermes است که خود، جزوی از خانواده هرمس ها نیست.
آخرین اخباری که از فروش سالانه این برند در دسترس است، مربوط به سال ۲۰۱۷ می شود که با یک رشد ۹.۷ درصدی، به ۷ میلیارد دلار رسیده است. هرمس از آزمون سخت زمان، سربلند بیرون آمده و ترندهای فشن بسیاری را که امروزه می پوشیم و عاشقش هستیم را به بازار معرفی کرده است.