دستهبندی و تحلیل محبوبترین برندهای فشن در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲
بررسیها نشان میدهد که طرفداری نسل زِد (z) از یک برند فشن، میتواند در آمارهای اقتصادی و محبوبیت برندها تأثیرگذار باشند. نسل زِد یا نسل اینترنت که بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شدند؛ به قدری متفاوت هستند که حتی نوع خرید آنها و کالایی که به دنبال آن هستند، بسیار متفاوتتر از نسلهای گذشته است.
طبق بررسیهای پایگاه خبری ایرتانا، برندهایی که در حوزه مُد و پوشاک توانستند رفتارهای نسل زِد را شناسائی و تحلیل کرده و بر اساس علایق آنها بازاریابیهای خود را انجام دهند، در سال ۲۰۲۲ موفقتر از مابقی برندها عمل کردهاند. به عنوان مثال جذابیت بازاریابیهای دیجیتال برندها در اپلیکیشنهای محبوب این نسل مانند تیک تاک (TikTok) در فروش محصولاتشان بسیار تأثیرگذار بوده است.
بر اساس آخرین گزارش وبسایت لِست (Lyst) که به صورت فصلی پرطرفدارترین برندها و محصولات فشن را بر اساس رفتار خرید آنلاین بیش از نه میلیون خریدار رتبهبندی میکند، برندهای پرادا (Prada)، گوچی (Gucci) و مونکلر (Moncler) در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ در صدر جدول قرار گرفتند و پس از آن میو میو (Miu Miu) و ولنتینو (Valentino) رتبه چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
پرادا با افزایش ۳۷ درصدی جستجو برای محصولاتش به خصوص کفشهای slingback مابین ماههای اکتبر تا دسامبر، توانست جایگزین گوچی در صدر این رتبهبندی شود و به عنوان محبوبترین برند فشن در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ شناخته شود.
علت موفقیت دیگر برند پرادا، افتتاح اولین کالکشن جواهرات از طلای بازیافتی و همچنین استفاده از چهرهی ستاره TikTok یعنی چارلی دیآملیو (Charli D’Amelio) در تبلیغات کالکشن پاییز و زمستان ۲۰۲۲ پرادا، منجر شد که نسل زِد به سمت این برند جذب شوند. به بیانی دیگر برند پرادا برای محبوبیت در بین نسل نوجوان و جوان، از چهره محبوب آنها برای تبلیغات خود بهره برد که نتیجه مثبتی هم به همراه داشت.
این در حالی است که برند پرادا برای اولین بار توانسته در رتبه اول فهرست Lyst قرار گیرد و از تمامی برندها پیشی بگیرد. برند مونکلر نیز با ۱۴ پله صعود به رتبه سوم رتبهبندیهایLyst رسید که نشان دهنده افزایش ۷۶ درصدی جستجوها در طول دوره تعطیلات کریسمس بود.
بوتگا ونتا (Bottega Venet) و لووه (Loewe) به ترتیب رتبههای شش و هفت را کسب کردند. علت جهش برند ایتالیایی بوتگا ونتا به علت پوشیدن لباس این برند توسط مارگو رابی (Margot Robbie) هنرپیشه استرالیایی در مراسم گاورنرز (Governors) سرو صدای زیادی در رسانهها ایجاد کرد. این مراسم، رویدادی سالانه برای جشن گرفتن جوایزی است که توسط هیئت رئیسه آکادمی اسکار اعطا میشود و در ماه نوامبر در لس آنجلس کالیفرنیا برگزار میشود.
دیور (Dior) رتبه هشت و پس از آن دولچه اند گابانا (Dolce & Gabbana) و سن لوران (Saint Laurent) جایگاههای نه و ۱۰ را در این رتبهبندی به خود اختصاص دادند.
نکته قابل توجه اینکه بالنسیگا (Balenciaga) با هفت پله سقوط در رده یازدهم قرار گرفت و برای اولین بار از زمان معرفی Lyst از پنج سال پیش، از ۱۰ رتبه برتر سقوط کرد. علت سقوط بالنسیاگا از شماره ۴ به ۱۱ در عرض چند ماه به این دلیل بود که این برند فصل دشواری را گذراند و همکاریش را با کانیه وست (Kanye West) قطع کرد. همچنین در کمپین اخیر با اتهامات سوء استفاده از کودکان مواجه شد.
در فهرست یاد شده، نایکی (Nike) و ورساچه (Versace) دوازدهم و سیزدهم شدند، در حالی که فندی (Fendi)، لویی ویتون (Louis Vuitton) و دیزل (Diesel) به ترتیب هفت، شش و هشت رتبه را از دست دادند و بین ردههای چهاردهم تا شانزدهم قرار گرفتند.
برای اولین بار برند امریکایی یو جی جی (UGG) توانست در رتبهبندیهای این گزارش قرار گیرد و رتبه هفدهم را به دست بیاورد. این موفقیت نیز به لطف حمایت نسل زد (z) از این برند است که در TikTok بیش از ۲/۱ میلیارد فالوور دارد. جستجو برای نیم بوتهای Ultra Mini این برند، ۸۲ درصد در طول تعطیلات کریسمس افزایش یافت.
برندهای بعدی تا رتبه ۲۰ بِربِری (Burberry)، کوچ (Coach) و ژکموس(Jacquemus) بودند.
در نهایت رتبهبندیهای سه ماه آخر سال ۲۰۲۲ نشان داد که نفوذ رسانه اجتماعی TikTok بر صنعت مد قوی تر از همیشه است و علت آن محبوبیت این رسانه بر نسل زِد است. به بیانی دیگر، برندهایی در آینده فشن موفق خواهند شد که علایق نسل زِد را درنظر بگیرند و در استراتژیهای خود اعمال کنند